Page 71 - DRAMA ÖKK
P. 71

RİTİM, SES

                                                                         VE DEVİNİM



                                                                     KAZANIMLAR

                                                 1. Duyu organlarını kullanarak çevresindekileri tarif eder.
                                                 2. Ritim alıştırmalarında hayatın içerisinde fark ettiği sesleri taklit eder.
                                                 3. Bedenini kullanarak düzenli ritim vurur ve doğaçlar.
                                                 4. Vurmalı çalgı kullanarak düzenli ritim vurur ve doğaçlar.
                                                 5. Doğaçladığı ritme uygun herhangi bir ses ekler.
                                                 6. Ritme uygun devinir.
                                                 7. Ritimden hareketle öykü kurgular ve oynar.
          GÖRSEL 59: Shutterstock,  yağlı boya tekniği

          ÖĞRETMENİN HEDEFLERİ

            Sevgili öğretmenim, bu ünitenin işlenişi sırasında sizlere yardımcı olabilecek öneriler ve ulaşmanız gereken hedefler
          aşağıda sunulmuştur.
            1.  Bu  ünitedeki  ilk  hedefiniz  öğrencilerinizin  duyu  or-  yaşantısında çok önemlidir. Ritim ve ritme dayalı hareketler
          ganlarını kullanarak çevrelerini fark etmelerini sağlamaktır.   kişinin  kendi  yeteneklerini  ve  bu  yeteneklerinin  sınırlarını
          Eğitim ve öğretimde duyu organlarının kullanımını gerekti-  keşfetmesine yardımcı olur. Yürüme, koşma ve sıçrama do-
          ren çalışma ve etkinliklerin sayılarının artırılması öğrenme-  ğal ritimlerdir. Taklit edilen ritimler ise insanın hayal gücünü
          nin daha başarılı ve kalıcı olmasını sağlayacaktır.  kullanarak yaptığı ritimlerdir. Vücudumuzun farklı kısımla-
            Günlük yaşantımızda çoğunlukla görme duyumuzu kul-  rını kullanarak ritim tutabilirsiniz.  El çırpma, ayağını yere
          lanırız. Bilimsel olarak görme, işitme, koklama aynı zaman-  vurma buna verilebilecek en güzel örnektir. Ritim alıştırma-
          da gerçekleşir. Dokunma ve tat alma nesne ile karşılaşıldı-  ları ile öğrenci duygularını hareket yoluyla ifade edebilme
          ğında devreye girer. Diğerleri herhangi bir nesneye bilinçli   becerisini kazanır. Ritim alıştırmaları öğrencinin kendi yete-
          olarak maruz kalmadan da gerçekleşebilir. Bir ortama gi-  neklerini ve beden olanaklarını keşfetmesine yardımcı olur.
          rildiğinde  aynı  anda  görülür,  koklanır  ve  işitilir.  Bir  duyu   4. Bu kazanımla öğrencilerinizin vurmalı çalgı kullana-
          organı işlevsiz kaldığında diğer duyu organları daha faz-  rak düzenli ritim vurması (doğaçlaması) hedeflenir. Müzik
          la  kullanılmaktadır.  Gözlerimizi  daha  fazla  kullandığımız   aletlerinin  ortaya  koyduğu  ritmi  fark  etmenin  öğrenmeye
          hâlde  görme  duyumuzu  yeterince  kullanmayız  yani  bak-  katkısı büyüktür. Vurulan her ritim, düzenli çıkarılan her ses
          makla görmek aynı şey değildir. Bireylerin çeşitli duyuları   öğrencinin motivasyonunu geliştirir. Ritim çalışmaları için en
          kullanmaları,  öğrenme  biçimleriyle  ilgilidir.  Bireyler  farklı   uygun araçlar “Orff Çalgıları” olarak bilinen vurmalı çal-
          duyu organlarını ağırlıklı olarak kullanarak (kimileri işitsel,   gılardır. Alıştırmalarda bu çalgıların yanı sıra öğrencilerin
          kimileri  görsel,  kimileri  dokunsal  yollarla)  öğrenirler.  Bi-  kendi yaptıkları çalgılar ve ses çıkarılabilecek nesneler (pet
          reylerin öğrenme biçimlerini bilmek, öğrenenleri tanımak,   şişe, teneke kutu, masa, sıra, gazoz kapağı vb.) kullanıla-
          öğrenmeyi yönlendiren biri olarak öğretmeni zenginleştirir.   bilir.
          Öğrenciler duyu organlarını kullanarak deneyimlerler. Dra-  5. Bu kazanımda hedeflenen öğrencilerin doğaçladığı
          ma duyu organlarını harekete geçirdiği için öğrenciyi aktif-  ritme uygun herhangi bir ses (vokal, efekt vb.) ekleyebil-
          leştirir. Bakmak yerine görmek, duymak yerine dinlemek,   mesidir. İnsan sesi en doğal müzik aracıdır. İnsan doğada
          onların görsel, işitsel ve dokunsal yaşantılarını geliştirir.  duyduğu  sesleri  taklit  edebilecek  tüm  ritimlere  uygun  ses
            Algı,  çevremizdeki  dünyanın  duyumsal  deneyimidir.   yaratabilecek  bir  gırtlak  yapısına  sahiptir.  Drama  dersin-
          Çevresel uyaranların tanınmasını ve bu uyaranlara verilen   de öğrencilerin ses ve ritim yoluyla kendini özgürce ifade
          tepkileri kapsar. Algı, sadece çevremizdeki dünyayı dene-  etmesi, seslerle düşünerek doğaçlama yapması amaçlanır.
          yimlememizi sağlamaz aynı zamanda bulunduğumuz çev-  6. Bu kazanımda hedeflenen öğrencilerin ritme uygun
          rede eyleme geçmemizi de sağlar.                   devinmesidir. Hayatımıza şekil veren şey evrendeki ritmik
            Duyum,  duyular  yoluyla  edinilen  basit  deneyimlerdir:   hareket ve onun tutarlılığıdır. Ritim eşliğinde devinimlerde
          tat alma, zil sesi işitme gibi. Algı, basit ögelerden çağrışım   bulunmak; içten gelen yüz-el-kol hareketleri yapma, yaratı-
          yoluyla  oluşturulan  karmaşık  bir  deneyim  sürecidir.  Algı   cı devinimler sunma, el-göz-beyin eş güdümüyle uyum sağ-
          sisteminde biçimleri tanıma, birbirinden ayırma, bir araya   lama ve özgürce bedensel anlatımı içinde barındırır. Ritim
          getirerek  bütünden  anlam  çıkarma  gibi  karmaşık  işlevler   ve devinim alıştırmaları hem etkin katılımı sağlama hem de
          yerine gelir. Çevredeki nesneleri, olayları, ilişkileri duyu or-  gözlemlerini değerlendirme açısından duyuşsal ve devinim-
          ganları yoluyla anlamak, anlamlandırmak sürecidir.  sel  davranışları  birlikte  geliştirmede  öğrenci  için  kolaylık
            2. Bu kazanımdaki hedefiniz öğrencilerinizin ritim alış-  sağlar.
          tırmalarında hayatın içerisinde fark ettiği sesleri taklit ede-  7. Bu kazanımda öğrencilerin ritme uygun öykü kurgu-
          bilmesini  sağlamaktır.  Burada  öğrencilerin  etkin  dinleme   laması ve oynaması hedeflenir. Burada öğrenciler doğaçla-
          becerilerini geliştirmeleri, dikkat ve konsantrasyon sürele-  nan ritme uygun devinimlerle bir öykü veya olay anlatırlar.
          rini artırmalarını sağlamak hedeflenmiştir.        Öğrenciler ritimle hissettikleri, içselleştirdikleri duygularını
            3.  Bu  kazanımdaki  hedefiniz  öğrencilerin  bedenlerini   o anda oluşturdukları öykülerle dışa yansıtırlar.
          kullanarak düzenli ritim vurmalarıdır. Ritim kavramı insan

                70
              70
   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76