Page 73 - DRAMA ÖKK
P. 73

GÖRSEL 61: Shutterstock, yağlı boya tekniği


                  5.1. Duyu Alıştırmaları


            İletişim denilince akla ilk gelen ko-  Dramada  duyu  alıştırmaları,  beş   yerek farkındalık düzeyini artırmasında
          nuşmak olsa da bireyin çevresiyle kur-  duyunun harekete geçirilmesini amaç-  duyu alıştırmaları önemli  yer tutmak-
          duğu iletişimde en önemli faktör duyu-  lar. Birey görme, dokunma, işitme, kok-  tadır.
          larıdır.                          lama  gibi  duyu  alıştırmalarıyla,  duyu   Eğitimde bütün duyulara hitap eden
            Duyularımız  çevremizde  var  olan   organlarını  etkili  kullanarak  yalnızca   öğrenme yöntemleriyle etkili öğrenme
          canlı  cansız  varlıkları  duyumsayıp  al-  sözlü  olarak  değil,  bedeni  aracılığıyla   sağlandığı bilinmektedir.
          gılamamızı  sağlar.  Çevremizde  olup   iletişim ve etkileşim kurmayı geliştirir.   Duyularını etkili kullanan bireyin algı-
          bitenleri  anlamak,  yorumlayarak  yeni   Günlük  yaşamda  insanlar  çoğun-  ları açık olur ve çevresinde olup bitenlere
          durumlara uyarlayabilmek için önce al-  lukla  görme  duyusu  ile  hareket  eder.   karşı kendine özgü tepkiler verir. Ayrıca
          gılayabilmemiz gerekir. Duyu organları-  Bu duyu devreden çıktığında diğer du-  bu alıştırmalar, bireyin farklı duyular yo-
          mız algımızın en temel aracıdır. Dramada   yular daha çok kullanılmaya başlar.   luyla  içinde  bulunduğu  çevrenin  ve  bu
          duyu  alıştırmaları  bireylerin  kendilerine,   Dramada;  bireyin  yaratıcılığının   çevrenin kendinde bıraktığı etkilerin far-
          kendi  bedenlerine,  grup  arkadaşlarına,   gelişmesinde,  çevresinde  olan  olayla-  kına varmasını da sağlamaktadır.
          çevreye, nesnelere, mekâna,  zamana dair   rı,  insanların  farklı  kişilik  yapılarını  ve
          algılarını, farkındalıklarını geliştirir.    nesnelerin yaşama etkilerini gözlemle-



                  5.2. Ritim, Ses ve Devinim Alıştırmaları



            Bireyin doğduğu andan itibaren ken-                               bedenimiz aynı zamanda ve uyum içinde
          dini  ifade  etmesine,  iletişim  kurmasına                         çalışır.  Ritim-ses,  ritim-ses-devinim  do-
          olanak sağlayan araçlar sesi ve bedenidir.                          ğaçlamalarında amaç imgelemi harekete
          Ses bedenin en temel olanaklarındandır.                             geçirip var olandan yeni anlamlar üret-
          Seslerin düzenli aralıklarla tekrar edilme-                         mektir. Ritmi kullanmanın en önemli yanı
          siyle  ritim  oluşur.    Drama  çalışmaların-                       ritmi, sesi ve hareketi kullanarak yeni an-
          da  “ritim,  ses  ve  devinim  alıştırmaları”                       lamlar üretmektir. Ritmi içselleştirmiş bir
          bedene  dayalı  oyun  ve  alıştırmalar,  rol                        öğrenci, bu doğaçlamalarda bedenini de
          oyunları ve materyal oyunlarını da içinde                           kullanarak bir anlatma biçemi de öğren-
          barındıran bir yapıya sahiptir. Bireyin öz-                         miş olacaktır. Çünkü müzik ve ritim başlı
          gürce hareket etmesine, seslerle doğaç-                             başına  yaşama  dair  olanın  anlatımında
          lama yapmasına olanak sağlanır.                                     önemli  bir  biçemdir.  Bu  aynı  zamanda
            Ritim alıştırmalarında bireyler kendi                             ses,  ritim  ve  hareket  arasında  bir  ilişki
          beden  ritminden  başlayarak  çevresin-                             kurularak imgelemi harekete geçiren bir
          de var olan ritimleri fark eder, algılar ve                         çalışmadır.  Bu  doğaçlamayı  gerçekleşti-
          yorumlar.  Ritimler  basitten  karmaşığa                            rebilmek için iyi bir grup dinamiğinin ve
          doğru verilir. Doğada var olan seslerden,                           müziğe ilişkin bir birikimin sağlanmış ol-
          konuşma ve hareketlerimizden yola çıka-                             ması gerekmektedir.
          rak doğal ritimler çalışılır. Doğal ritimler                          Ritim ve devinim alıştırmaları birey-
          bedenin olanaklarıyla taklit edilir. Sözlere                        lerin hareketin ritim ile bağlantısını fark
          dayalı ritimler notalara karşılık gelen he-                         etmelerini,  bedensel  ifadelerini  geliştir-
          celerden oluşur.                                                    melerini ve eş güdüm içinde hareket et-
            Ritim;  sesleri  dinlemeye,  hareketle                            melerini amaçlar.
          ve sesle eşlik etmeye yöneltir. Bedenimi-                             Ritim  alıştırmaları  bireyin  dikkatini
          zi kullanarak ritim tutar, dans ederiz. Mü-                         geliştirirken eşlik etme, birlikte hareket
          ziğin  temeli  olan  ritimle  beş  duyumuz,   GÖRSEL 62: Shutterstock , yağlı boya tekniği  etme becerilerini de geliştirir.


            72
              72
   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78