Page 73 - DRAMA ÖKK
P. 73
GÖRSEL 61: Shutterstock, yağlı boya tekniği
5.1. Duyu Alıştırmaları
İletişim denilince akla ilk gelen ko- Dramada duyu alıştırmaları, beş yerek farkındalık düzeyini artırmasında
nuşmak olsa da bireyin çevresiyle kur- duyunun harekete geçirilmesini amaç- duyu alıştırmaları önemli yer tutmak-
duğu iletişimde en önemli faktör duyu- lar. Birey görme, dokunma, işitme, kok- tadır.
larıdır. lama gibi duyu alıştırmalarıyla, duyu Eğitimde bütün duyulara hitap eden
Duyularımız çevremizde var olan organlarını etkili kullanarak yalnızca öğrenme yöntemleriyle etkili öğrenme
canlı cansız varlıkları duyumsayıp al- sözlü olarak değil, bedeni aracılığıyla sağlandığı bilinmektedir.
gılamamızı sağlar. Çevremizde olup iletişim ve etkileşim kurmayı geliştirir. Duyularını etkili kullanan bireyin algı-
bitenleri anlamak, yorumlayarak yeni Günlük yaşamda insanlar çoğun- ları açık olur ve çevresinde olup bitenlere
durumlara uyarlayabilmek için önce al- lukla görme duyusu ile hareket eder. karşı kendine özgü tepkiler verir. Ayrıca
gılayabilmemiz gerekir. Duyu organları- Bu duyu devreden çıktığında diğer du- bu alıştırmalar, bireyin farklı duyular yo-
mız algımızın en temel aracıdır. Dramada yular daha çok kullanılmaya başlar. luyla içinde bulunduğu çevrenin ve bu
duyu alıştırmaları bireylerin kendilerine, Dramada; bireyin yaratıcılığının çevrenin kendinde bıraktığı etkilerin far-
kendi bedenlerine, grup arkadaşlarına, gelişmesinde, çevresinde olan olayla- kına varmasını da sağlamaktadır.
çevreye, nesnelere, mekâna, zamana dair rı, insanların farklı kişilik yapılarını ve
algılarını, farkındalıklarını geliştirir. nesnelerin yaşama etkilerini gözlemle-
5.2. Ritim, Ses ve Devinim Alıştırmaları
Bireyin doğduğu andan itibaren ken- bedenimiz aynı zamanda ve uyum içinde
dini ifade etmesine, iletişim kurmasına çalışır. Ritim-ses, ritim-ses-devinim do-
olanak sağlayan araçlar sesi ve bedenidir. ğaçlamalarında amaç imgelemi harekete
Ses bedenin en temel olanaklarındandır. geçirip var olandan yeni anlamlar üret-
Seslerin düzenli aralıklarla tekrar edilme- mektir. Ritmi kullanmanın en önemli yanı
siyle ritim oluşur. Drama çalışmaların- ritmi, sesi ve hareketi kullanarak yeni an-
da “ritim, ses ve devinim alıştırmaları” lamlar üretmektir. Ritmi içselleştirmiş bir
bedene dayalı oyun ve alıştırmalar, rol öğrenci, bu doğaçlamalarda bedenini de
oyunları ve materyal oyunlarını da içinde kullanarak bir anlatma biçemi de öğren-
barındıran bir yapıya sahiptir. Bireyin öz- miş olacaktır. Çünkü müzik ve ritim başlı
gürce hareket etmesine, seslerle doğaç- başına yaşama dair olanın anlatımında
lama yapmasına olanak sağlanır. önemli bir biçemdir. Bu aynı zamanda
Ritim alıştırmalarında bireyler kendi ses, ritim ve hareket arasında bir ilişki
beden ritminden başlayarak çevresin- kurularak imgelemi harekete geçiren bir
de var olan ritimleri fark eder, algılar ve çalışmadır. Bu doğaçlamayı gerçekleşti-
yorumlar. Ritimler basitten karmaşığa rebilmek için iyi bir grup dinamiğinin ve
doğru verilir. Doğada var olan seslerden, müziğe ilişkin bir birikimin sağlanmış ol-
konuşma ve hareketlerimizden yola çıka- ması gerekmektedir.
rak doğal ritimler çalışılır. Doğal ritimler Ritim ve devinim alıştırmaları birey-
bedenin olanaklarıyla taklit edilir. Sözlere lerin hareketin ritim ile bağlantısını fark
dayalı ritimler notalara karşılık gelen he- etmelerini, bedensel ifadelerini geliştir-
celerden oluşur. melerini ve eş güdüm içinde hareket et-
Ritim; sesleri dinlemeye, hareketle melerini amaçlar.
ve sesle eşlik etmeye yöneltir. Bedenimi- Ritim alıştırmaları bireyin dikkatini
zi kullanarak ritim tutar, dans ederiz. Mü- geliştirirken eşlik etme, birlikte hareket
ziğin temeli olan ritimle beş duyumuz, GÖRSEL 62: Shutterstock , yağlı boya tekniği etme becerilerini de geliştirir.
72
72