Page 77 - DRAMA ÖKK
P. 77
2. Çalışma
Çalar Saat
Ritim alıştırmalarında öncelikle her bedenin bir ritmi olduğu konusunda farkın-
dalık yaratılmalıdır. Bedenin bir çalgı olarak düşünülmesi ve ritim aracı olarak
kullanılması sonucu ritmik algı daha kolay, daha hızlı gelişecektir. Ritmi ve hare-
keti kullanarak eş güdüm içinde çalışılması ve ritmin bedende hissedilmesi bu
alıştırmada önemlidir.
Öğrencilerinizden bir çember oluş-
turmalarını isteyiniz. Öğrencilerinize
“Sevgili öğrenciler, ritim hayatın
içinde en basit biçimiyle kendini
bize nabız atışıyla hissettirir. Şimdi
herkes bileğinde nabız atış noktası-
nı bulsun. Bir dakikalık bir süre be-
lirleyelim ve bu sürede sizin beden
ritminizi bulalım.
Şu anda duymakta olduğunuz be-
deninizin ritmidir. Bu ritme, ayakla-
rınızı yere vurarak eşlik ediniz. Bu
ritim duygulara, hareketlere, ya-
şananlara ve yaşa göre değişiklik
gösterir. Herkesin kendine özgü bir
beden ritmi vardır. Şimdi aranızdan
gönüllü bir arkadaşınız çemberin
ortasına gelsin. Arkadaşınız sabah
uyandığı andan, okula geliş anına
kadar geçirdiği süreci sadece bede-
niyle bize anlatacak. Sizler de onun
GÖRSEL 66: Hakan ESMER, yağlı boya tekniği
bedeniyle yaptığı anlatımı ritimle doğaçlayıp ses ve efekt ekleyeceksiniz.
Burada iki grup oluşturacaksınız. Gruplardan biri bedenini kullanarak yap-
tığı vuruşlarla arkadaşınızın bedeniyle anlatımını ritimle doğaçlayacak. Di-
ğer grup da bu doğaçlamaya ses ve efektlerle katılacak.
Sabah kalktığınızda neler yaptığınızı düşünün. Çalar saatiniz size günün
başladığını müjdeliyor. Bedeniniz yataktan kalkmak istemiyor. Kalbinizin
ritmi uyku mahmurluğuyla ‘tıp tıp’ atarken, saatin sesiyle farklılaşıyor...Ek-
lemleriniz ve siz güne ‘merhaba’ diyeceksiniz. İşte yataktan ilk kalkış anı.”
diyerek çalışmayı başlatınız.
Hareket ve ritim çalışmaları parçadan bütüne bir olgu yaratma sürecidir. Bu ça-
lışmada amaçlanan; öğrencilerinizin her birinin yaşamsal ritminin farklı olabile-
ceği, kendilerinde var olan bu yaşamsal ritmi fark edip yaratıcılıklarıyla birleş-
GÖRSEL 67: tirerek zengin bir biçimde ortaya çıkarmasıdır. Öğrencilerinizi bu çalışmada eş
Shutterstock, yağlı boya tekniği
zamanlı ritim oluşturmaları ve doğaçlanan ritme uygun ses ve efektlerle eşlik
etmeleri konusunda önceden uyarınız.
76