Page 82 - DRAMA ÖKK
P. 82
GÖRSEL 73: Nakkaş Osman, minyatür
efekt bulmalarını söyleyiniz. Burada dikkat edilmesi gereken nokta melo-
di oluşturmadan sadece ses ve efekt kullanılmasıdır. Ses ve ritimle uyum
sağlandıktan sonra sırayla ortaya bir öğrenciniz gelir ve ritmin bütününün
kendisinde çağrıştırdıklarından yola çıkarak devinir. Bu devinme ritme uy-
gun bir devinim olabileceği gibi küçük bir öykü ya da olay da anlatabilir.
Altı-yedi kişilik öğrenci grubuyla bu çalışmayı yaptıktan sonra yeni bir ritim
ve ses bütünlüğü oluşturup aynı sistematikle çalışmanıza devam ediniz.
Çalışmanın birinci aşamasını bu şekilde tamamlayınız.
Buraya kadar izlenen yol basitten karmaşığa doğrudur. Unutulmamalıdır ki
grupların hazır bulunuşlulukları, yetenekleri ve ilgileri yapılacak çalışmaların
estetik düzeyini belirler. Doğaçlamalarda öğrencilerin bireysel farklılıkları unu-
tulmamalı, mükemmellik aranmamalı, öğrencilerin ritme uygun devinimler
yapmaları ve kendilerini ifade etmelerine olanak sağlanmalıdır. Öğrencilerin
kendi bedenine, duygularına, düşüncelerine ve çevresinde olup bitenlere karşı
duyarlı ve bilinçli olmaları, özgün olmaları desteklenmelidir.
Çalışmanın ikinci aşamasında devinimden ritme doğru bir gidiş vardır.
Bu çalışmayı gerçekleştirmek zahmetlidir ama öğrencilerinizin gelişimi
adına denemelisiniz. Öğrencilerinize bir çember oluşturmalarını söyleyiniz.
Gönüllü bir öğrencinizden çemberin içinde bedeniyle bir öykü anlatmasını
isteyiniz. Çemberde çalgılarıyla bekleyen öğrenciler ortada devinen öğren-
ciye uyarak çalgılarına vurmaya başlayacaklar. Öğrencilerinizi hem duy-
gularını yansıtmasına aracı olmak hem de kendi içlerinde bir beraberlik
sağlamaları noktasında uyarınız. Çalışmaya her öğrenci katılmalıdır; bu,
drama çalışmalarının olmazsa olmazıdır.
Ritmi, sesi ve devinimi kullanarak yeni anlamlar üretmek bu çalışmanın önemli
bir yanıdır. Bu aynı zamanda ses, ritim ve hareket arasında bir ilişki kurularak
imgelemi harekete geçiren bir çalışmadır.
Şapka oyununda kullanmak üzere hareketli bir şarkı seçiniz. Derse gelmeden
önce müzik çalar (CD çalar, mp3 çalar vb.) ve şapka temin ediniz.
Öğrencilerinizden 6. Ünite 1. Etkinlik için günlük hayatta kullandıkları bir eşya/
nesne getirmelerini isteyiniz. Bu nesnenin okula getirilebilecek nitelikte olması,
kesici, delici ve zarar verici olmaması için öğrencilerinize uyarıda bulununuz. Siz
de derste kullanmak için farklı eşya/nesneler getirebilir, oluşturacağınız malze-
me sepetinde bunları muhafaza edebilirsiniz.
81