Page 87 - DRAMA ÖKK
P. 87
6.1. Materyal Oyunlarıyla Sınırlandırılmış Doğaçlama
“Zekâyla doğrudan ilgili olan algı, dayanmaktadır. İmgeler, fikirleri çağ- tamamen materyal ve imgelem ara-
bellek ve imgelem yetilerinin üçüne rıştırır ve düşünceyi zihinde resimleş- sında ilişki kurmayı amaçlar. Bireyin
birden sahip olan tek canlı insandır. tirir. Düşünme sürecinde imgelerden geçmişinden yola çıkarak bir nesneye
Algı şu an yerinde duran bir nesnenin yararlanılır. Drama eğitimi, bireyin im- bambaşka anlamlar yüklemesi; hayal
fark edilişidir. Bellek geçmişteki olgu- gelem gücünü geliştirir. gücünün, yaratıcılığının ve dil beceri-
ları, imgelem ise şu an yerinde bulun- Birey kendi yaşantısından çıkardığı sinin gelişimine katkı sağlar.
mayan nesneleri beynimizde canlan- sonuçları tekrar düzenleyerek bunları Materyal oyunları alıştırmalarında;
dırır. İmgelem, yaşadığımız dünyayı yeni kavramlar, yeni imgelerle birleşti- planlı rol oyunlarının kullanılması en
aşma isteğidir. Dünyaya yukarıdan ba- rir ve yeni düşünceler üretir. Çıkış nok- son aşamadır. Bu aşamada materyal-
kabilme, sınırları geçme, gerçek ile tası olarak burada nesneler, objeler, lerden yapılan figürlerle doğaçlamalar
gerçeküstü, olağan ile olağan dışı ara- öyküler… kullanılabilir. Materyal oyun yapılır. Artık ve atık malzemelerden fi-
sında rahatça gezinebilme özgürlüğü- ve alıştırmalarında düşsel yolculuk- gürler oluşturulup bu figürlerden yola
dür. İmgelem, sanatçıların, şairlerin, lar yapmak, düşsel ortamlarda kendi çıkılarak bir öykü kurgulaması yapıla-
müzisyenlerin, zaman zaman ufuk oyunlarını kurgulamak bireyin kendi- bileceği gibi bunun tam tersi olarak
sahibi yöneticilerin kullandığı düşsel sini özgürce ifade etmesini sağlar. bir öykü kurgulanıp kurguda yer alan
bir koridordur. Yaratıcı fikirlere, parlak Materyal alıştırmaları kendi içinde kişilerin figürleri de yapılabilir.
buluşlara ve ölmez eserlere genellik- bir sisteme sahiptir. Bu sistem basitten Drama çalışmalarında, materyal-
le bu koridordan ulaşılır.” (E. Halıcı, karmaşığa doğru gider. Bu alıştırma- lerin kostüm, mekân, sahne ortamı ve
2000). larda materyalin kendi kullanım amacı atmosfer oluşturmada da kullanılma-
Materyal oyun ve alıştırmaları, doğrultusunda ve materyalin kendi sı, bireyde yaratıcı düşüncenin gelişi-
bireyin imgelem dünyasını geliştiren anlamının dışında kullanılması üzeri- mine katkı sağlar ve rol oyunlarında
önemli etkenlerden biridir. Yaşantıda- ne doğaçlamalar yapılır. Materyallerin da bireye özgünlük kazandırır.
ki deneyim ve algıların çoğu imgelere kendi anlamları dışında kullanılması,
GÖRSEL 76: Isabelle PLANTE, yağlı boya tekniği
86