Page 87 - DRAMA ÖKK
P. 87

6.1. Materyal Oyunlarıyla Sınırlandırılmış Doğaçlama


            “Zekâyla doğrudan ilgili olan algı,   dayanmaktadır.  İmgeler,  fikirleri  çağ-  tamamen  materyal  ve  imgelem  ara-
          bellek  ve  imgelem  yetilerinin  üçüne   rıştırır ve düşünceyi zihinde resimleş-  sında  ilişki  kurmayı  amaçlar.  Bireyin
          birden  sahip  olan  tek  canlı  insandır.     tirir.  Düşünme  sürecinde  imgelerden   geçmişinden yola çıkarak bir nesneye
          Algı şu an yerinde duran bir nesnenin   yararlanılır. Drama eğitimi, bireyin im-  bambaşka  anlamlar  yüklemesi;  hayal
          fark edilişidir. Bellek geçmişteki olgu-  gelem gücünü geliştirir.   gücünün, yaratıcılığının ve dil beceri-
          ları, imgelem ise şu an yerinde bulun-  Birey kendi yaşantısından çıkardığı   sinin gelişimine katkı sağlar.
          mayan  nesneleri  beynimizde  canlan-  sonuçları tekrar düzenleyerek bunları   Materyal oyunları alıştırmalarında;
          dırır.  İmgelem,  yaşadığımız  dünyayı   yeni kavramlar, yeni imgelerle birleşti-  planlı  rol  oyunlarının  kullanılması  en
          aşma isteğidir. Dünyaya yukarıdan ba-  rir ve yeni düşünceler üretir. Çıkış nok-  son  aşamadır.  Bu  aşamada  materyal-
          kabilme,  sınırları  geçme,  gerçek  ile   tası  olarak  burada  nesneler,  objeler,   lerden yapılan figürlerle doğaçlamalar
          gerçeküstü, olağan ile olağan dışı ara-  öyküler… kullanılabilir. Materyal oyun   yapılır. Artık ve atık malzemelerden fi-
          sında rahatça gezinebilme özgürlüğü-  ve  alıştırmalarında  düşsel  yolculuk-  gürler oluşturulup bu figürlerden yola
          dür. İmgelem,  sanatçıların, şairlerin,   lar  yapmak,  düşsel  ortamlarda  kendi   çıkılarak bir öykü kurgulaması yapıla-
          müzisyenlerin,  zaman  zaman  ufuk   oyunlarını  kurgulamak  bireyin  kendi-  bileceği  gibi  bunun  tam  tersi  olarak
          sahibi  yöneticilerin  kullandığı  düşsel   sini özgürce ifade etmesini sağlar.  bir öykü kurgulanıp kurguda yer alan
          bir koridordur. Yaratıcı fikirlere, parlak   Materyal alıştırmaları kendi içinde   kişilerin figürleri de yapılabilir.
          buluşlara ve ölmez  eserlere genellik-  bir sisteme sahiptir. Bu sistem basitten   Drama  çalışmalarında,  materyal-
          le  bu  koridordan  ulaşılır.”  (E.  Halıcı,   karmaşığa  doğru  gider.  Bu  alıştırma-  lerin kostüm, mekân, sahne ortamı ve
          2000).                            larda materyalin kendi kullanım amacı   atmosfer oluşturmada da kullanılma-
            Materyal  oyun  ve  alıştırmaları,   doğrultusunda  ve  materyalin  kendi   sı, bireyde yaratıcı düşüncenin gelişi-
          bireyin  imgelem  dünyasını  geliştiren   anlamının  dışında  kullanılması  üzeri-  mine  katkı  sağlar  ve  rol  oyunlarında
          önemli etkenlerden biridir. Yaşantıda-  ne doğaçlamalar yapılır. Materyallerin   da bireye özgünlük kazandırır.
          ki deneyim ve algıların çoğu imgelere   kendi  anlamları  dışında  kullanılması,


                                                                              GÖRSEL 76: Isabelle PLANTE, yağlı boya tekniği




















































              86
   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92