Page 85 - DRAMA ÖKK
P. 85
MATERYAL OYUN
VE ALIŞTIRMALARI
KAZANIMLAR
1. Günlük hayatta kullandığı nesneleri amacı dışında kullanır.
2. Atık malzemeleri kullanarak üç boyutlu figür yapar.
3. Yapılan figürlerden yola çıkarak öykü kurgular.
4. Kurguladığı öyküde figürleri oynatır.
5. Kendi yaptığı resimden yola çıkarak öykü kurgular ve oynar.
6. Görsel eserleri yorumlar ve oynar.
7. Edebî eserleri yorumlar ve oynar.
GÖRSEL 74: Isabelle PLANTE, yağlı boya tekniği
ÖĞRETMENİN HEDEFLERİ
Sevgili öğretmenim, bu ünitenin işlenişi sırasında sizlere yardımcı olabilecek öneriler ve ulaşmanız gereken hedefler
aşağıda sunulmuştur.
1. Bu ünitedeki ilk hedefiniz öğrencilerinizin günlük ha- dersinde öğrencilerin hayal gücünü kullanarak hayallerini
yatta kullandığı nesneleri amacı dışında kullanıp nesnelere ifade etmesi sadece sözle ve bedenle sınırlı değildir. Dra-
farklı anlamlar yükleyerek öykü kurgulayıp doğaçlamala- ma dersinde öğrencilerin kendi duygu, düşünce ve hayalle-
rını sağlamak olmalıdır. Drama dersinde sadece olaylar rini yansıttığı görsel çalışmalarda yapılabilir.
ve durumlar değil nesnelerin, materyallerin ve çeşitli mal-
zemelerin amacı dışında kullanılmasıyla nesneye yönelik 6. Bu kazanımdaki hedefiniz öğrencilerinizin görsel
doğaçlamalar ortaya çıkar. Bu çalışmalarla öğrenciler ve (resim, heykel, fotoğraf vb.) eserleri yorumlayarak kurgu-
nesneler arasında bir köprü kurularak nesnelerin onların laması ve doğaçlama yapması olmalıdır. Drama dersinin
yaşantıları ile bütünleşmesi sağlanır. vazgeçilmez malzemelerinin arasında resim, fotoğraf, ka-
rakalem, grafik vb. eserler yer alır. Örneğin bir resim, bir
2. Bu kazanımdaki hedefiniz öğrencilerinizin atık ve heykel ya da bir fotoğraf drama çalışmasının başlı başına
artık malzemeleri kullanarak üç boyutlu figürler yapmasını konusu olabilir. Bir sanat yapıtından hareketle kurgulama
sağlamak olmalıdır. Öğrencilerin atık ve artık malzemelerle yapılarak doğaçlamalar oluşturulabilir. Öğrencilere bir sa-
üç boyutlu figürler yapmasındaki asıl amaç mevcut gerçek- nat eseri (resim, fotoğraf, heykel gibi) gösterilerek ne gör-
liği sorgulama, müdahale etme belki de yönünü değiştirme dükleri, ne hissettikleri, bu eserleri kimin, neden ve niye
isteğidir. Bu nedenle öğrencilerin ürettiği üç boyutlu figürler yaptığı sorulur. Eserin hikâyesini tahmin edip oynamaları,
yaratıcılıklarını kullanmalarına olanak sağlayan eserlerdir. sözel ve bedensel olarak ifade etmeleri için öğrenciler yön-
Bu çalışmalar öğrencinin estetik algısının ve bilincinin gelişi- lendirilirler.
mine katkıda bulunur.
7. Bu kazanımdaki hedefiniz öğrencilerinizin edebî
3. Bu kazanımdaki hedefiniz öğrencilerin yapılan fi- eserleri yorumlayarak kurgulaması ve doğaçlama yapması
gürlerden yola çıkarak öykü kurgulamalarıdır. Öğrenciler olmalıdır. Dramayı destekleyen ve dramanın yararlandığı
oluşturdukları figürlerden yola çıkarak yaratıcılık ve hayal en önemli sanat dalı edebiyattır. Edebiyatın bütün çeşitleri
güçlerini ortaya koyarlar. Yaptıkları figürlerin onların dün- (roman, öykü, masal, şiir, bulmacalar, bilmeceler vb.) dra-
yasındaki anlamları oluşturdukları öykülerle ortaya çıkar. ma sürecinde ya doğrudan ya da dolaylı olarak kullanılır.
Bu noktada figür her şeyle anlamlandırılabilir. Öğrencinin Var olan dil sanatlarından yararlanıldığı gibi süreç sonun-
oluşturduğu figür onun kimi zaman anlatmak isteyip de an- da drama sürecine katılanlardan bir şiir, öykü, masal vb.
latamadıklarının aracısı olur. Kendinde olan izleri ve izle- yazması istenebilir.
nimleri figür aracılığıyla dış dünyaya anlatır.
Drama dersinin temelinde öğrencinin kendini özgürce
4. Bu kazanımdaki hedefiniz öğrencilerin kurguladıkları ifade etmesi, yaratıcı ve özgün olması vardır. Öğrencilerin
öykülerde hazırladıkları figürleri oynatmalarıdır. Burada te- süreç sonundaki bakış açılarını, olumlu-olumsuz düşünce-
mel unsur öğrencilerin oluşturduğu figürlerdir. Konuyu ya- lerini, beğenilerini, değer yargılarını, deneyimlediklerini,
şayan, yaşatan ve gerçekleştiren bu figürlerdir. Dolayısıyla edindikleri kazanımları size sözlü olarak ifade etmelerine
burada figürler, olayın ana unsurudur. Bu nedenle öğrenci- olanak sağlayınız. Öğrencileriniz drama sürecindeki dene-
lerin yaptığı figürleri nasıl oynattığı önemlidir. yimlerinin değerlendirmesini yaparken sizin de aynı değer-
lendirmeyi kendiniz ve öğrencileriniz için yapmanız gere-
5. Bu kazanımdaki hedefiniz öğrencilerin yaptıkları re- kir. Bugüne kadar yaptığınız gözlemlerden elde ettiğiniz
simlerden öykü kurgulamaları ve oynamalarıdır. Sanatın ve veriler bu aşamada size yardımcı olacaktır.
sanat eserlerinin olmazsa olmazı hayal gücüdür. Drama
84
84