Page 75 - DRAMA ÖKK
P. 75
2. Çalışma
Torbada Ne Var?
Öğrencilerinizin getirmiş oldukları nesneleri, dışarıdan nesnelerin gö-
rünmeyeceği ve tüm nesneleri içine alabilecek büyükçe bir torbaya koyu-
nuz. Bu ağzı büzgülü bez bir torba ya da büyük siyah bir çöp poşeti olabilir.
Öğrencilerinizi üç gruba ayırınız. Öğrencilere “Elimizdeki torbadan hepiniz
sırayla bir nesne seçeceksiniz. Bu nesneyi torbadan çıkartmadan tanımaya
çalışacaksınız. Tahmininizi arkadaşlarınızla paylaştıktan sonra seçtiğiniz
nesneyi çıkarıp göstereceksiniz ve tekrar torbaya atacaksınız. Tahmininiz
doğruysa grubunuz bir puan alacaktır. Burada önemli olan hepinizin seçti-
ğiniz nesneyi en iyi şekilde kavramaya çalışmasıdır. Sizin yanlış tahmininiz
grubunuzun puan kaybetmesine sebep olacaktır.” diyerek açıklama yapı-
nız. Gruplara nesneleri torbadan sırayla çektiriniz. Üçüncü grubun son öğ-
rencisine kadar aynı işlemi tekrarlayınız. Tahminlerinin tamamı doğru olan
grup oyunu kazanır. Eğer eşit tahminde bulunan grup varsa oyun eşitlik
bozuluncaya kadar devam eder.
Duyu alıştırmalarında öğrencilerin çevresini algılamasına olanak sağlanmalıdır.
Bu alıştırmalar için kullanılacak malzemeler önceden temin edilmeli, sınıf orta-
mında hazır bulundurulmalıdır.
3. Çalışma
Tıkır Tıkır
Öğrencilerinizden bir çember oluşturmalarını isteyiniz. Öğrencilerinize
“Şimdi birden altıya kadar sayacaksınız. Bütün grup bunu yapacak. Sonra
bir rakamını söyleyenler bir grup oluşturacak şekilde bir araya gelecekler.
İkiler, üçler, dörtler, beşler ve altılar da aynı şekilde birer grup oluştura-
caklar. Her grup kendine günlük hayatta karşılaştığımız bir makineyi se-
çecek. Bu makineyi bize sesler, efektler ve hareketlerle doğaçlayacaksınız.
Seçtiğiniz makinenin ne olduğunu diğer gruplarla paylaşmayacaksınız. Do-
ğaçlama öncesi size verilen sürede ‘Makine ne amaçla ve hangi mekânda
kullanılıyor?, Makinenin özellikleri nelerdir?, Makinenin çalışma sistemi,
sesi nasıldır?, Makine hangi parçalardan oluşmuştur?’ gibi sorularla maki-
GÖRSEL 64: Hakan ESMER, yağlı boya tekniği kineyi bize doğaçlamayla anlatmaya çalışacaksınız. Diğer gruplar da bu
neyi daha iyi tanımak için detaylandırınız. Burada yapacağınız ses, hareket
ve efektler seçtiğiniz makineyi anlatmaya yönelik olmalıdır. Seçtiğiniz ma-
makineyi tahmin edecek ve bulmaya çalışacak.” diyerek oyunu açıklayınız.
Öğrencilerinize planlama yapmaları, konuşup tartışmaları için yeterli süre
veriniz. Hazır olan ilk grupla doğaçlamaları başlatınız.
Öğrencilerinizden aynı çalışmayı sizin uygun gördüğünüz farklı makine-
lerle (çamaşır makinesi, saat, saç kurutma makinesi, mutfak robotu, dikiş
makinesi, elektrik süpürgesi, otomobil motoru vb.) sadece beden, ses ve
efektlerle -konuşma olmadan- kurgulayıp doğaçlamalarını da isteyebilir-
siniz.
Seslerle ve bedenle bir konunun anlatılması öğrencilerin yaratıcılıklarını, ha-
yal güçlerini geliştirir. Bu çalışma seslerle öykü kurgulayıp doğaçlamaya kadar
geliştirilebilir.
74
74