Page 30 - TÜRK HALK MÜZİĞİ TEORİ VE UYGULAMASI | 11
P. 30

ETKİNLİK 6


             Aşağıda verilen ritimli çalgısal ezgiyi eşlik ederek dinleyiniz.




                                                      TAMZARA



                      %                           œ  œ  œ             œ                   Yöresi: Erzurum
                       9
                    %
                 & 8 œ       œ  œ  œ   œ   œ                   œ  œ  œ   œ  œ  œ  œ  . œ  œ  œ  œ     . .
                                                                                           J



                 &  %  . .  œ  œ  œ  œ  œ  œ     œ  œ  œ      œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ . œ  œ  œ  œ     . .
                                                                                           J
                                                                                                    SON
                       œ  œ _  œ œ  œ  œ  . œ  œ œ  œ  œ  œ  œ
                 &  %                                                  ‘                    ‘




                        œ _  œ  œ  œ  œ  œ  œ  . œ  œ  œ  œ  œ  œ    œ  œ    œ    œ         œ         %
                 &  %                                              œ      œ    œ      . œ  œ  J  œ






            1.2.3. Süreklilik Gösteren Serbest Ritimli Ezgiler


            Türk  halk  müziğinde  “serbest  ritimli  ezgiler”  denildiğinde  genellikle  “uzun  havalar”  akla
            gelmektedir. Çünkü “uzun havalar” hem sözlü halk ezgileridir hem de belirli bir ritim kalıbı
            ile  seslendirilmez.  Uzun  havalarda  genellikle  sevda,  ayrılık,  ölüm  gibi  duygular  lirik  bir

            şekilde anlatılmıştır. Serbest ritimli ezgilerde bireysel ve toplumsal olaylar duygulu ezgilerle
            seslendirilmiştir.

            Uzun havaların seslendirilmesinde sözlere genellikle yörede kullanılan bir çalgı eşlik eder.

            Ancak ezgiler bir ritmik yapı içinde kurgulanmamıştır. Ana ezgiye eşlik eden çalgı bir ritim
            çalgısı değildir. Müziği üretenlerin en içten duygularının seslere aktarıldığı bu havalarda söz
            ön planda olduğu için icrayı etkileyen en önemli ögenin insan sesi olduğu görülmektedir. Uzun
            havalar, “serbest ritimli ezgiler” olarak sınıflandırılmıştır. Uzun hava, icracının seslendirme
            biçimine dayalı olarak serbest bir şekilde icra edilir. Ancak halk şiirindeki hece ölçüsü ve dize

            sayısı nedeniyle bazılarının kendi içinde bir ritmik yapısı vardır.

            Türk halk müziğinde bazı ezgiler belirli bir ritim ve usule sahip değildir. Bu ezgilerin sadece
            makamsal dizisi ve bu dizi içindeki seyri bellidir. Belirli bir dizisi ve seyri olup ritim ve usul

            bakımından serbest olan ezgilere Türk halk müziğinde “uzun hava” denir. Bazıları sözlü,
            bazıları çalgısaldır.

                                                            29
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35