Page 41 - TÜRK HALK MÜZİĞİ TEORİ VE UYGULAMASI | 11
P. 41

Semai


            Âşık edebiyatının 8’li hece ölçüsüyle düzenlenen ve özel bir ezgi ile söylenen şiirleridir. En
            az üç en fazla beş dörtlükten oluşur. Konusuna göre koşmadan tek farkı, 8’li hece ölçüsüyle
            yazılmış olmasıdır.

                   Ye-şil-baş-lı gö-vel ör-dek


                   U-çar gi-der gö-le kar-şı.

                   Eğ-ri-ce-si-ni tel tel et-miş,


                   Dö-ker gi-der yâ-re kar-şı.

                                  Karacaoğlan


            Varsağı

            Varsağı adını bir Türk boyu olan Varsaklardan almıştır. Göçebe hâlde yaşayan Varsakların

            yaşam tarzına uygun olarak bu türün ezgilerinde yiğitçe, destansı bir üslup hâkimdir. 8’li
            hece ölçüsüyle düzenlenen varsağı, ezgisel yönden semaiden ayrılır. Varsağının içinde “bre,
            hey, be hey” gibi nidalar yer alır.


                   Bre a-ğa-lar bre bey-ler,

                   Öl-me-den bir dem sü-re-lim.


                   Gö-zü-mü-ze ka-ra top-rak,

                   Dol-ma-dan bir dem sü-re-lim


                                  Karacaoğlan








             2.2. Yapılarına Göre Türküler



             2.1.1. Türkülerin Yapısal Özellikleri


             Türkülerin yapısal özellikleri incelendiğinde zaman anlayışına bağlı olarak ritimsel yapılarındaki
             ölçü üç temel gruba ayrılır: Bunlar; basit, bileşik ve karma ölçülerdir.










                                                            40
   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46