Page 39 - TÜRK HALK MÜZİĞİ TEORİ VE UYGULAMASI | 11
P. 39

2.1.2. Türkünün Tarihsel Gelişimi ve Özellikleri


            Türküler Selçuklu ve Osmanlı dönemlerinde önemsenmiş, halk arasında yaygın bir şekilde

            söylenmiştir.  Osmanlı  toplumunda  dinî  ve  tasavvufi  ögelerle  de  harmanlanarak  çeşitlilik
            kazanmıştır.

            Cumhuriyet  dönemiyle  birlikte  türküler,  diğer  müziklerle  etkileşerek  Türk  halk  müziği

            repertuvarını  oluşturmuştur.  Derleme  çalışmaları  ve  TRT’nin  kurulması  da  bu  dönemde
            türkülerin korunmasında ve yaygınlaşmasında önemli rol oynamıştır.

            Günümüzde türküler, hâlâ toplumsal etkinliklerde ve yaşamın birçok alanında icra edilmektedir.

            Ayrıca müzik arşivlerinde ve sanatçılar tarafından kaydedilen albümlerde de yer almaktadır,
            böylece türkülerin gelecek nesillere aktarılması ve yaşatılması sağlanmaktadır.

            Türkü;  Anadolu coğrafyasında yaşamış, âşık adı verilen halk sanatçılarının olaylar karşısındaki

            duygu ve düşüncelerinin yansımasıdır.

            Kendine özgü çalgıları, çalış ve söyleniş tavırları, türleri, biçimleri ve geniş dağarcığıyla ulusal,
            halk biliminin diğer dallarıyla iç içe ve yöresel müziklerin birleşimiyle ortaya çıkan bir müzik

            türüdür.

            Türkülerin genellikle üreticisi ve ilk söyleyeni bilinmez. Türküler, zaman içinde halka mal olur.

            Türküler; ortaya çıktığı bölgenin dil yapısını, ezgisel özelliklerini, düşünce yapısını ve hayat

            tarzını yansıtır hatta tarihsel olaylara da ışık tutar. Türküler genellikle hece ölçüsünün 7, 8 ve
            11’li kalıplarıyla dörtlükler hâlinde söylenir.

            7’li,  8’li  hece  ölçüsüyle  söylendiyse  mani;  11’li  hece  ölçüsüyle  söylendiyse  de  koşma

            biçimindedir.

            Genellikle sevda, özlem, gurbet, meslek, kahramanlık, sevgi ve dostluk gibi konular ele alınır.
            Yapısı, konuları ve biçimsel özellikleri yöreden yöreye farklılık gösterebilir.


            Türk halk müziğinde türküler, genellikle serbest ritimli (usulsüz) olan uzun havalar ve ritimli
            (usullü) olan kırık havalar olmak üzere iki bölümde sınıflandırılmaktadır.


            Kırık havalar; belirli bir ölçüsü ve ritmi olan, belirli ezgi kalıpları ve kurallara göre seyreden,
            düzenli ritim özelliği gösteren türkülerdir.


            Kırık  hava  şeklindeki  türküler; Anadolu’nun  her  bölgesinde  konularına,  ezgisel  yapılarına,
            kullanılan çalgılara ve oynandığı oyuna göre çeşitli şekillerde karşımıza çıkar.

            Kırık havalar, kendi içinde oyunlu ve oyunsuz olmak üzere ikiye ayrılır. Oyunlu türler; halay,

            bar, zeybek, semah,  hora, karşılama, mengi (bengi), kasap havaları, güvende, kaşık havaları,
            horon ve Teke havalarıdır.


                                                            38
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44