Page 58 - THM TEORİ VE UYGULAMASI 11
P. 58
İshak Sunguroğlu'nun Harput Yollarında adlı kitabında belirtildiğine göre Harput’ta bayati, uşşak ve
hüseyni makamlarıyla seslendirilen hoyratlara “Şirvan hoyratı”; hüseyni ve bayati makamıyla seslendirilen
hoyratlara “bağrı yanık hoyrat”; hüseyni makamıyla okunan hoyratlara “kürdili hoyrat”; muhayyer makamıy-
la okunan hoyratlara “kesik hoyrat”; rast makamıyla okunan hoyratlara “beşerî hoyrat” denmektedir.
Fikret Memişoğlu’nun Harput Ahengi adlı kitabında Harput’ta uzun havalara “yüksek hava” dendiği
görülür. Beşerî hoyratın rast, kesik hoyratın uşşak, ibrahimi hoyratın hüseyni, şirvan hoyratının ve versak
hoyratının hicaz makamında olduğu belirtilmektedir.
Bu türün örneklerinin Türkiye’de çoğunlukla “bağlama” eşliğinde söylenmelerine karşın, günümüzde
Kerkük’te daha çok “ut, keman, ney, kanun” gibi çalgılar eşliğinde söylendikleri de bilinmektedir.
Görsel 1. : s lda erkük yratlarını ürkiye ye e dünyaya taşıyan kişi:
bdül a it üzeci lu
Hoyrat Uzun Hava Türlerine Örnekler
► Akşamlar Oldu Gene (Şanlıurfa)
► Altun İken Tunç Oldum (Şanlıurfa)
► Al Yanaktan Al Yanaktan (Elazığ)
► Ay Doğdu Güne Döndü (Şanlıurfa)
► Baba Bögün Dalda Yeri (Şanlıurfa)
► Baba Bugün Geyipsen Karaları (Kerkük)
► Bu Dağı Delemedim (Doğu Anadolu)
► Çimeni Su Gögertmiş Çimeni (Kerkük)
► Gam Zedeler Gam Vurur Gam Zedeler (Elazığ)
► Geldi Geçti Yar (Elazığ)
► Kala Yeri Yıkılsın Kala Yeri (Şanlıurfa)
► Kazan Ağlar Od Yanar Kazan Ağlar (Şanlıurfa)
► Kışlalar Doldu Bugün (Şanlıurfa)
► Kız Adın Gülümhan'dır (Elazığ/Maden)
► Men de Yetim (Kerkük)
► Muradı Böyle Akar Gider Muradı Böyle (Şanlıurfa)
► Oğul Bugün Daldalanım Dalım Yok (Diyarbakır)
57