Page 61 - TÜRK HALK MÜZİĞİ TEORİ VE UYGULAMASI | 11
P. 61

Usul Rakamları


            Müzik eserlerine ait notaların en başında anahtar ve donanımdan sonra üst üste yazılmış
            rakamlar  görülür.  Bunlar  usul  rakamlarıdır.  Üstteki  rakam  usulün  kaç  zamanlı  olduğunu,

            alttaki rakam ise usulün zaman birimini gösterir.









                                              
                                             









            Usulde Vuruş Biçimlerinin Uygulanması


            Usuller, ikili ve üçlü kalıplardaki çeşitli düzümlerin farklı sayı ve sıralamalarla birleşmesinden
            oluşur. Usuldeki her bir vuruş “darp” olarak tanımlanmaktadır. Herhangi bir ritim enstrümanı
            kullanılmıyorsa usul vuruşları sağ ve sol dizin üzerine elle vurarak uygulanır. Bu uygulama
            “usul vurma” olarak adlandırılır ve usul vurmaya her zaman sağ elle başlanır. Ayrıca kuvvetli
            vuruşlar “düm”, zayıf vuruşlar “tek” vuruş ve zamanların uzunluk kısalık durumlarına göre

            de “te, ke, tek-kâ, tâ-hek” gibi kelimelerle ifade edilir. Bunlardan “düm ve te” darbleri sağ elle
            sağ dize, “tek, kâ, ve ke” darbleri ise sol elle sol dize vurulur. “Ta-hek” de ise “ta” hecesinde
            iki el birden yukarı kalkar, “hek” hecesinde de iki el aynı anda iki dize vurulur. Türk halk

            müziğinde ritim çalgısı kullanılmıyorsa icra veya eğitim sırasında sadece el hareketleriyle
            “ölçü sayma” yapılır.

            Usuller yazılırken porte (dizek) yerine birbirine paralel iki çizgi kullanılır. Üstteki çizgiye sağ

            elin vuracağı darplar, alttaki çizgiye ise sol elin vuracağı darplar yazılır. Üst çizgideki notaların
            sapları yukarıya, alt çizgideki notaların sapları da aşağıya doğru yazılır.
























                                                            60
   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66