Page 41 - ÇALGI EĞİTİMİ GİTAR 12
P. 41

Görsel 2.14: Edvard Grieg   Görsel 2.15: Edward Elgar   Görsel 2.16: Gustav Mahler (Gustaf Mahler)
            (Edvard Grig) (1843 - 1907)   (Edvırd Elgar) (1857 - 1934)   (1860 - 1911) Bohemya kökenli Avusturyalı
            Norveçli besteci         İngiliz besteci          besteci ve orkestra şefi
















                         Görsel 2.17: Richard     Görsel 2.18: Jean Sibelius
                         Strauss (Rihard Ştraus)   (Şan Sibelyus) (1865 - 1957)
                         (1864 - 1949) Alman besteci   Finlandiyalı besteci
                         ve orkestra şefi
            Romantik Dönem’de Gitar Müziği
            18. yüzyılın sonu ve 19. yüzyılın başına gelindiğinde gitar yapısal olarak 6 telli
            hâle gelmiş ve tüm Avrupa’da yaygın olarak çalınan bir çalgıya dönüşmüştür.
            Romantik gitar olarak adlandırılan bu gitarın günümüz gitarının ölçülerine yakın
            hâle gelmesi, 1863’te İspanyol gitar yapımcısı Antonio Torres (Antonyo Torres)
            (1817-1892) sayesinde gerçekleşmiştir. Torres, gitarın ses ve ton üretiminde en
            önemli parçanın üst tabla olduğunu savunarak bu parçanın ölçülerini değiştir-
            miş ve sesin dengeli dağılması için ön tablanın altına yedi adet kiriş eklemiştir.
            Ayrıca o zamana kadar çivilerle tutturulan eşiği üst tablaya yapıştırıcı ile yapıştı-
            rarak telleri eşik üzerindeki köprüye bağlamıştır. Böylece modern eşik ve köprü
            sistemi ortaya çıkmış ve sesin yüksekliğinin artması sağlanmıştır. Ortaya çıkan
            bu gitar “Torres gitarı” olarak anılmaktadır. Torres gitarı, günümüz gitarıyla Ro-
            mantik gitar, arasında önemli bir köprü görevi görmüştür.                  Görsel 2.19: Johann
            Bu gelişme ile gitar yeni bir çağa girmiş, virtüöz gitarist-besteciler ortaya çık-  Kaspar Mertz
            mıştır.


            Romantik Dönemi’n Önemli Bestecileri
            Johann Kaspar Mertz (Yohan Kaspar Mertz) (1806 – 1856): Küçük yaşlarda hem
            flüt hem de gitar çalmaya başlayan Macar besteci, ilerleyen yıllarda gitar vir-
            tüözü kimliği ile tanınmış ve beğeni toplamıştır. Yaşamına klasik gitarın önemli
            merkezlerinden olan Viyana’da devam etmiş, besteciliğin yanı sıra gitar öğret-
            menliği de yapmıştır. 17. yüzyıl gitar müziğini günümüz nota sistemine uyarlayan
            ilk bestecilerden biridir. Theoretical and Practical School isimli bir klasik gitar
            metodu yazmıştır (Görsel 2.19).

            Napoleon Coste (Napoleon Kost) (1806 – 1883): İlk gitar derslerini küçük yaşta
            annesinden alan Fransız besteci, genç yaşta gitar öğretmeye ve konserler ver-
            meye başlamıştır. Paris’e giderek Aguado, Sor, Carulli ve Carcassi gibi ünlü gita-
            ristlerle tanışmıştır. Armoni ve kontrpuan üzerinde çalışarak kendisini geliştirmiş,  Görsel 2.20: Napoleon Coste
            büyük ölçüde beceri ve virtüözlük gerektiren eserler yayımlamıştır (Görsel 2.20).

                                                                                                          39
   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46