Page 41 - ÇALGI EĞİTİMİ GİTAR 12
P. 41
Görsel 2.14: Edvard Grieg Görsel 2.15: Edward Elgar Görsel 2.16: Gustav Mahler (Gustaf Mahler)
(Edvard Grig) (1843 - 1907) (Edvırd Elgar) (1857 - 1934) (1860 - 1911) Bohemya kökenli Avusturyalı
Norveçli besteci İngiliz besteci besteci ve orkestra şefi
Görsel 2.17: Richard Görsel 2.18: Jean Sibelius
Strauss (Rihard Ştraus) (Şan Sibelyus) (1865 - 1957)
(1864 - 1949) Alman besteci Finlandiyalı besteci
ve orkestra şefi
Romantik Dönem’de Gitar Müziği
18. yüzyılın sonu ve 19. yüzyılın başına gelindiğinde gitar yapısal olarak 6 telli
hâle gelmiş ve tüm Avrupa’da yaygın olarak çalınan bir çalgıya dönüşmüştür.
Romantik gitar olarak adlandırılan bu gitarın günümüz gitarının ölçülerine yakın
hâle gelmesi, 1863’te İspanyol gitar yapımcısı Antonio Torres (Antonyo Torres)
(1817-1892) sayesinde gerçekleşmiştir. Torres, gitarın ses ve ton üretiminde en
önemli parçanın üst tabla olduğunu savunarak bu parçanın ölçülerini değiştir-
miş ve sesin dengeli dağılması için ön tablanın altına yedi adet kiriş eklemiştir.
Ayrıca o zamana kadar çivilerle tutturulan eşiği üst tablaya yapıştırıcı ile yapıştı-
rarak telleri eşik üzerindeki köprüye bağlamıştır. Böylece modern eşik ve köprü
sistemi ortaya çıkmış ve sesin yüksekliğinin artması sağlanmıştır. Ortaya çıkan
bu gitar “Torres gitarı” olarak anılmaktadır. Torres gitarı, günümüz gitarıyla Ro-
mantik gitar, arasında önemli bir köprü görevi görmüştür. Görsel 2.19: Johann
Bu gelişme ile gitar yeni bir çağa girmiş, virtüöz gitarist-besteciler ortaya çık- Kaspar Mertz
mıştır.
Romantik Dönemi’n Önemli Bestecileri
Johann Kaspar Mertz (Yohan Kaspar Mertz) (1806 – 1856): Küçük yaşlarda hem
flüt hem de gitar çalmaya başlayan Macar besteci, ilerleyen yıllarda gitar vir-
tüözü kimliği ile tanınmış ve beğeni toplamıştır. Yaşamına klasik gitarın önemli
merkezlerinden olan Viyana’da devam etmiş, besteciliğin yanı sıra gitar öğret-
menliği de yapmıştır. 17. yüzyıl gitar müziğini günümüz nota sistemine uyarlayan
ilk bestecilerden biridir. Theoretical and Practical School isimli bir klasik gitar
metodu yazmıştır (Görsel 2.19).
Napoleon Coste (Napoleon Kost) (1806 – 1883): İlk gitar derslerini küçük yaşta
annesinden alan Fransız besteci, genç yaşta gitar öğretmeye ve konserler ver-
meye başlamıştır. Paris’e giderek Aguado, Sor, Carulli ve Carcassi gibi ünlü gita-
ristlerle tanışmıştır. Armoni ve kontrpuan üzerinde çalışarak kendisini geliştirmiş, Görsel 2.20: Napoleon Coste
büyük ölçüde beceri ve virtüözlük gerektiren eserler yayımlamıştır (Görsel 2.20).
39