Page 42 - ÇALGI EĞİTİMİ GİTAR 12
P. 42

Giulio Regondi (Culyo Regondi) (1822 – 1873): Gitar çalmaya küçük yaşlarda
                                     babası ile başlayan İtalyan besteci, 7- 8 yaşlarında Paris ve Londra’da konserler
                                     vererek dinleyenlerin büyük beğenisini kazanmıştır. Sonraki yıllarda İngiltere’ye
                                     yerleşerek birçok şehirde konserler vermiştir. Çalması oldukça ustalık gerek-
                                     tiren eserler bestelemiş, besteci kimliğinden çok, virtüöz kimliği ile ön plana
                                     çıkmıştır (Görsel 2.21).
                                     Francisco Tarrega (Fransisko Tarrega) (1852 – 1909): Gitar çalmaya çok küçük
                                     yaşlarda başlayan İspanyol besteci, ilk konserini 11 yaşında vermiştir. Madrid
                                     Konservatuvarında öğrencilik, daha sonra da öğretmenlik yapmıştır. Birçok ül-
                                     kede konserler vermiş ve ünü tüm dünyaya yayılmıştır. Gitar çalma tekniği üze-
             Görsel 2.21: Giulio Regondi   rine çalışmalar yapmış, sağ ve sol elin kullanım tekniğine yönelik birçok yenilik-
                                     ler getirmiştir. Gitardan daha kuvvetli ses elde edebilmek için apoyando çalma
                                     tekniğini sistematik hâle getirmiştir. Schubert, Bach, Beethoven ve Chopin gibi
                                     bestecilerin bazı eserlerini gitara uyarlayarak gitar repertuvarını genişletmiştir.
                                     Tarrega’nın uyarlamaları basit bir aktarımın ötesinde, gitarın tüm müzikal ve tek-
                                     nik olanaklarının kullanılmış olduğu yepyeni birer esere dönüşmüştür. Gitar için
                                     yaptığı orijinal besteler, armoni ve çalma tekniği açısından oldukça karmaşık
                                     olduğu için “modern gitar çalma” tekniğinin öncüsü olarak kabul edilir. Ayrıca
                                     yetiştirdiği öğrenciler ile 20. yüzyıl gitar müziğini temelden etkilemiştir. Herhangi
                                     bir metot yazmayan Tarrega, öğrencilerinin eksik bulduğu yönlerini çalıştırmayı
                                     amaçlayan etüt, egzersiz ve prelütler yazmıştır (Görsel 2.22).
                                     Isaac Albeniz (İsak Albeniz) (1860 – 1909): Dahi çocuk olarak adlandırılabilecek
                                     kadar büyük bir müzikal zekâ ve yeteneğe sahip olan İspanyol besteci, müzik
                                     yaşamına 4 yaşındayken piyano çalarak başlamıştır. 7 yaşındayken Paris Kon-
             Görsel 2.22:            servatuarı giriş sınavlarını kazanmış fakat yaşından dolayı kayıt yaptıramamıştır.
             Francisco Tarrega
                                     9 yaşından 12 yaşına kadar babası ve kız kardeşi ile birlikte İspanya’da kon-
                                     ser turlarına çıkmıştır. Sonrasında tek başına farklı ülkeler dolaşarak Birleşik
                                     Devletler’e geçmiş ve birçok ülkede ses getiren konserler vermiştir. 1883 yılın-
                                     da, onu İspanyol müziği yapmaya yönlendiren öğretmeni, Felipe Pedrell (Felipe
                                     Pedrel) ile tanışmıştır. Bunun sonucunda, en ünlü eseri olan “Asturias” ortaya
                                     çıkmıştır. Bu eser, bir süitin ilk prelüdüdür. Birçok eseri, gitar müziğinin vazge-
                                     çilmezleri arasındadır. Ayrıca müzikaller, operalar, piyano ve orkestra eserleri de
                                     bestelemiştir (Görsel 2.23).


                                     Romantik  Dönem  Eserlerini  Yorumlarken  Dikkat  Edilmesi  Gereken  Un-
                                     surlar
             Görsel 2.23: Isaac Albeniz   Romantik Dönem, Klasik Dönem’de gelişen ve artık iyice yerleşmiş ilkelere sahip
                                     olan form yapılarının kullanılmaya devam ettiği bir dönemdir. Dolayısıyla çalınan
                                     eserin motif, cümle ve bölümlerinin ayırt edilmesi için kullanılan yaklaşımlar Kla-
                                     sik Dönem’e benzemektedir. Tüm müzik eserlerinde olduğu gibi Romantik Dö-
                                     nem’e ilişkin eserlerde de formu anlamak ve çözümlemek, müzikal yorumlama
                                     için önem taşımaktadır. Bu anlamda Romantik Dönem’in müzikal özelliklerini yan-
                                     sıtmak için aşağıda verilen maddeleri eserlerde uygulayınız:
                                     1. Eserin müzikal motif ve cümle gibi forma ilişkin yapıları belirlenmeli ve bu yapı-
                                       lar numaralandırılarak görsel hâle getirilmelidir.
                                     2. Müzikal cümleler tam kararlı mı, yarım kararlı mı bittikleri tespit edilerek cümle
                                       sonlarına yazılmalıdır. Bilindiği gibi yarım kararlı cümleler, çözüme ihtiyaç du-
                                       yan gerilimli cümleler olduğu için soru cümlesi ifadesiyle seslendirilmelidir. Tam
                                       kararlı cümleler, gerilimi ortadan kaldıran çözüm cümleleri olduğu için cevap
                                       cümlesi ifadesiyle seslendirilmelidir.

                                     3. Romantik Dönem müziği, önceki dönemlere göre duyguların daha yoğun an-
                                       latıldığı bir ifadelendirmeye dayanmaktadır. Aynı zamanda düşünsel kaynağını
                                       bireyselleşmeden  alan,  bestecilerin  ve  performansçıların  bireysel  kimliklerini
                                       sergiledikleri ve bu konuda çok özenli davrandıkları bir dönemdir. Bundan do-
                                       layı çalınacak eserlerin türünün ne olduğu, bestecinin hangi döneminde hangi


      Klasik Batı Müziğinde Dönemler- IV Romantik Dönem 40
   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47