Page 127 - TÜRK VE BATI MÜZİĞİ TARİHİ 12
P. 127

10. ÜNİTE



                 Türk Askerî Müziği
                Yüzyıllar boyunca Türk askerinin kahra-
             manlığını ve gücünü temsil ederek günü-
             müze kadar ulaşan müzik türüdür. Bu mü-
             zik türü; “tuğ”, “nevbet” ve en son olarak da
             “mehter” olarak isimlendirilmiştir. Mehter
             takımları; savaşlarda, resmî törenlerde, bay-
             ram ve kutlamalarda görev almıştır (Görsel
             135). Bu topluluklar; marşların yanı sıra Türk
             halk müziği, Türk sanat müziği ve dinî müzik
             eserleri de icra etmiştir. Mehter müziğinde
             davul, kös, zurna, zil gibi çalgılar kullanılmış-
             tır.
                Türk Eğlence Müziği
                Türk halk müziği ve  Türk sanat müziği
             eserlerinin eğlenceye eşlik edebilecek yapı-
             da  olanlarının  oluşturduğu  müzik  türüdür.
             Genellikle ritmik yapıdaki biçimlerden olu-
             şan bu türün icrasında Türk halk müziği ve   Görsel 135: Sultan Ahmet Meydanı’nda mehter
             Türk sanat müziği çalgıları kullanılmaktadır.
             Türk eğlence müziği, seyirlik ya da dinlemeye yönelik olabilmektedir.


                Dinî Türk Müziği
                Konusunu Allah sevgisi ve İslam inancından alan,
              Hz. Peygamber (s.a.v.) ve sahabenin uygulamaları ile
              İslam tasavvufunun görüşleri doğrultusunda ortaya
              çıkan müzik türüdür. İslamiyet'in kabulü ile birlikte
              Türklerdeki dinî hayat, zamanla camilerde, tekkeler-
              de ve çeşitli dinî içerikli toplantılarda yapılan ibadet
              esnasında, belirli kurallar çerçevesinde icra edilen bir
              müziği meydana getirmiş, buna da Türk din musikisi
              adı verilmiştir (Özcan, 2009, s. 565-566).
                Dinî Türk müziği cami müziği ve tekke müziği ol-
              mak üzere ikiye ayrılmaktadır:
                Cami Müziği
                Dinî içerikli Türk sanat müziğinin camiler ile ca-  Görsel 136: Ney
              milere bağlı müesseselerde gelişen ve dinî bakım-
              dan önemli  zamanlarda icra edilen türüdür. Cami müziği icrası sadece insan sesi ile yapılmaktadır.
                Tekke Müziği
                Çeşitli dergâhlarda gelişen, insan sesi ve çalgılarla birlikte icra edilen dinî Türk müziği türüdür. Tekke müziğinde
              kullanılan başlıca çalgılar; ney, tambur, bendir ve kudümdür (Görsel 136). Bütün tekkelerde müziğe az ya da çok
              yer verilmiş olmakla birlikte müziğin en yaygın kullanıldığı dergâhlar Mevlevihanelerdir.

                Dünyevî Çok Sesli Türk Müziği
                Tek sesli Türk müziğinin 19. yüzyıl ortalarında -Batılılaşma etkisiyle- çok sesli müziğe dönüşmesi sonucunda
             ortaya çıkan müzik türüne dünyevi çok sesli Türk müziği denir. Bu müzik türünde geleneksel Türk müziğinin te-
             maları, Batı müziği araç ve teknikleriyle birlikte kullanılmıştır. Dünyevi çok sesli Türk müziği; Türk halk müziği, Türk
             sanat müziği, Türk askerî müziği ve Türkçe sözlü popüler müzikte kendini göstermiştir.
                  Dinî Çok Sesli Türk Müziği
                Çok sesli Türk müziğinin dinî müzikte vücut bulmuş hâline dinî çok sesli Türk müziği denir. Bu müzik türünde
             oratoryolar, ilahiler, koraller ve tasavvufi konuları içeren biçimler kullanılmıştır.





        126   TÜRK MÜZİK TARİHİNE GİRİŞ
   122   123   124   125   126   127   128   129   130   131   132