Page 128 - TÜRK VE BATI MÜZİĞİ TARİHİ 12
P. 128

10. ÜNİTE


                 10.2.3. Türk Müziğinde Biçimler

                 Müzikte biçim (form), müziksel fikirlerin belirli kurallar çerçevesinde art arda sıralanması ile oluşan yapının estetik
              açıdan bütünsel görünüşüdür (Şensoy, 1992, s.2). Bir eserin biçimi, onu oluşturan yapısal unsurların ritim, ezgi, ma-
              kam gibi müzikal unsurlarla birlikte incelenmesi yoluyla belirlenmektedir.
                 Türk müziği biçimleri; dünyevi Türk halk müziği, dinî Türk halk müziği, dünyevi Türk sanat müziği ve dinî Türk
              sanat müziği olmak üzere dört ana başlıkta incelenmektedir:

                 BİLGİ NOTU

                   Müzikte yapı, bir bütün oluşturabilmek için farklı bölümlerin bir araya getirilme şeklidir. Batı müziğinde serim,
                 gelişme, yeniden serim; Türk müziğinde ise hane ya da teslim gibi bölümlerin kurgusu eserin yapısını meydana ge-
                 tirmektedir.


                  A. Dünyevi Türk Halk Müziği

                  Dünyevi Türk halk müziğinin tavır, ağız, ritim ve çalgı gibi özelliklerinde yörelere göre farklılıklar görüldüğü için
               bu türe ait eserler yöre isimleriyle anılmıştır (Trakya yöresi, Karadeniz yöresi vb). Bu türün icrasında kullanılan baş-
               lıca çalgılar; zurna, mey, sipsi, davul, tar, kabak kemane, cura, divan, cümbüş, bağlama, tambura, kaval, kemençe
               ve tulumdur (Görsel 135, 136, 137, 138, 139, 140).


























               Görsel 137: Zurna              Görsel 139: Mey                 Görsel 141: Sipsi






















               Görsel 138: Davul              Görsel 140: Tar                 Görsel 142: Kabak kemane











                                                                                    TÜRK MÜZİK TARİHİNE GİRİŞ   127
   123   124   125   126   127   128   129   130   131   132   133