Page 29 - TÜRK VE BATI MÜZİĞİ TARİHİ 12
P. 29

2. ÜNİTE


               2. ÜNİTE: ORTA ÇAĞ AVRUPASI’NDA MÜZİK



                NELER ÖĞRENİLECEK?
                •  Orta Çağ’da Müziğin Yeri ve Önemi
                •  Orta Çağ Avrupası’nda Müzisyenlerin ve Şairlerin Toplumsal Hayattaki Yeri ve Önemi
                •  Erken Kilise Dönemi’nin Müzik Anlayışı
                •  Orta Çağ Müziğine Ait Terimler
                •  İlk Nota Yazısının Nasıl ve Neden Ortaya Çıktığı
                •  Seslerin İlk Kez Nasıl İsimlendirildiği
                •   Din Dışı Müziğin Gelişimi
                •   Çok Sesli Müzik Formlarının Özellikleri



                HAZIRLIK ÇALIŞMASI
                   Orta Çağ Avrupası’nın müzik anlayışı konusunda sahip olduğunuz bilgileri arkadaşlarınızla paylaşınız.


                2.1. Erken Kilise Müziği

                Orta Çağ, 4-15. yüzyıl arasını kapsayan dönemdir. Bu dönemde kilisenin baskıcı tutumunun etkisiyle Avru-
              pa’da özgürlükler kısıtlanmış, bilimsel çalışmalar sekteye uğramıştır. Kilise tarafından konulan katı kurallar, bu ça-
              ğın Avrupa’da “Karanlık Çağ” olarak adlandırılmasına sebep olmuştur. Sosyal hayatta hüküm süren baskıcı Orta
              Çağ iklimi, dönemin sanat anlayışını da etkileyerek bin yıldan uzun bir süre boyunca müziğin sürekliliğini kesintiye
              uğratmıştır.

                BİLGİ NOTU
                  Müzikte Orta Çağ, “Antik Çağ” ile “Rönesans Dönemi” arasındaki yüzyılları kapsayan ve müziğin gelişimini önemli
                ölçüde etkilemiş olan bir dönemdir.


                2.1.1. Kilise ve Müzik
                Orta Çağ’ın ilk zamanlarında Hristiyan Katolik kiliselerinde çalgısal müziğin icra edilmesi yasaklanmıştır. Çünkü
              İlk Çağ’a ait çalgısal müziğin putperestliği ve dünyevi zevkleri çağrıştırdığı düşünülmüş, en kutsal çalgının insanın
              kendi sesi olduğuna inanılmıştır.
                Kiliseye göre müzik; tek sesli, kutsal, Tanrı’ya adanmış, duaları kolay ezberlemeye yarayan ve ayinlere tılsımlı or-
              tam yaratan bir araçtır. Bu yüzden müziğin kilisede yer almasına sadece kilisenin amaçları doğrultusunda kullanıl-
              ması koşuluyla izin verilmiştir. Nota benzeri belgeler yok edilmiş; müzik sanatı, kilise koroları ve tek sesli ilahilerle
              kısıtlanarak kilisenin egemenliği altında tutulmuştur.
                Tek hecede çok nota okunması yoluyla söylenen doğaçlama ezgi anlamına gelen melizmatik yöntemi bu çağ-
              da ortaya çıkmıştır. Melizmatik yöntemiyle okunan ilahiler doğaçlama tekniğini geliştirmiş; yarım ve çeyrek ses
              aralıklı Doğu makamları, ezgilerin temelini oluşturmuştur.

                2.1.2. Kilisede İcra Edilen Müziklerin Kökeni
                Kilisenin ilk zamanlarında müzik, yalnızca insan seslerinden oluşmuştur ve durağan bir yapı özelliği göster-
              miştir. Bu dönem müziğinde sık olmamakla birlikte çalgılara da rastlanmıştır. İlk kilise müziği, Antik Yunan müzis-
              yenlerinin Doğu’ya göçleri sırasında etkilendikleri İbrani sinagoglarından alınmıştır. Bu ezgilerin sözcüklerinin en
              bilineni “Tanrı’yı övünüz.” anlamına gelen ve İbranice kökenli bir sözcük olan Alleluia’dır (Alaluya). Kilise tarafından
              kullanılan Alleuia, sonraları bir müzik türünün de adı olmuştur.

               ARAŞTIRALIM PAYLAŞALIM
                   Orta Çağ’a ait nota yazım örnekleri bulunuz. Bu nota yazımları ile günümüz nota yazımını karşılaştıra-
                 rak aralarındaki benzerlikleri ve farklılıkları tespit ediniz. Ulaştığınız sonuçları arkadaşlarınızla paylaşınız.





         28    ORTA ÇAĞ AVRUPASI’NDA MÜZİK
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34