Page 30 - TÜRK VE BATI MÜZİĞİ TARİHİ 12
P. 30

2. ÜNİTE


                 2.2. Nota Yazımının Ortaya Çıkışı

                 Müzik tarihinde müzik yazısının büyük önemi vardır. Müzik yazısı bugünkü şeklini alana kadar pek çok deği-
               şikliğe uğramış, tarih boyunca farklı biçimlerde nota yazım sistemleri kullanılmıştır. Bu nota yazım sistemlerinin
               amacı, müziğin temel özelliklerini sabitlemek ve bu özelliklerin kalıcılığını sağlamak olmuştur.

                 2.2.1. Seslerin İsimlendirilmesinin Tarihsel Süreci

                 Müzik seslerinin isimlendirilmesinin tarihi çok eskilere dayanmaktadır.
               9. yüzyıldan sonra neuma adı verilen ve nota yazısı yerine geçen işaretler
               kullanılmaya başlanmıştır. Neuma; temel sesi belirleyen renkli bir çizginin
               üzerine yazılan kare şeklindeki noktalardan, eğrilerden ve bağlardan oluş-
               muştur. Kilise ilahilerinin heceleri üzerine konulan bu işaretler, ezgiyi bilen-
               ler için bir ipucu görevi üstlenerek bu kişilerin ezgiyi hatırlamasını sağla-
               mıştır (Görsel 17).                                             Görsel 17: Neuma nota yazısı

                 BİLGİ NOTU
                   Neumalarla ilgili en eski belge, 817-834 tarihleri arasında yazılmış bir yazmadır. Bu nedenle neumaların daha
                 önceki durumu hakkında bir bilgi mevcut değildir.


                 Günümüzde hâlâ kullanılmakta olan nota yazısının temelleri Orta Çağ’da
               atılmıştır. Guido d’Arezzo (Guido Darezo) tarafından geliştirilen “solmileme
               tekniği” ve Boethius tarafından oluşturulan “harflerle isimlendirme tekniği”
               günümüz nota yazısının zeminini oluşturmuştur.
                 Solmileme Sistemi: Kuzey İtalya’daki Pompasa Manastırında şan
               öğretmenliği ve rahiplik yapan Guido d’Arezzo (991-1033), çocuklara
               duaları ezberletmek için bir yöntem bulmuştur. Onlara her yeni sesin bir
               öncekinden daha tiz başladığı bir halk ezgisi öğrettikten sonra bu ezgiyi
               Latince olarak dinsel bir metne dönüştürmüştür. Elinin parmaklarındaki
               girinti ve çıkıntılara metnin ilk hecelerini yazan Guido d’Arezzo, böylece
               bir  gam  dizisinin  sekiz  notasını  birden  sergilemiştir.  Bu  yöntem,  müzik
               tarihinde “Guido’nun Eli” olarak adlandırılmıştır (Görsel 18).  Görsel 18: Guido’nun Eli
                 Aziz Yuhanna ilahisinin birinci dörtlüğünden yararlanan Guido d’Arezzo,
               bu dörtlüğün her mısrasının ilk sözcüğünün ilk hecesinden yola çıkarak sesleri isimlendirmiştir (Tablo 3).
               İlahinin ilk hecesi olan “ut”, ilahinin sessiz harfle başlayan diğer hecelerine uyması için önce “tu”, sonra “to”, daha
               sonrada“do” şeklinde kullanılmıştır. Bu gelişmeyi sağlayan kişi yine bir İtalyan müzik araştırmacısı olan Giovanni
               Maria Bononcini’dir [Covanni Mariya Bononçini (1642-1678)].

                        Tablo 3: Guido’nun Notaları İsimlendirme Sistemi

                      İlahinin İlk Heceleri  Notaların İsmi      Nota İsimlerinin Açıklaması
                      UTgueantslaxis      Do-Dominus             Yaradan
                      REsonarefibris      Re-Remun               Madde
                      Mİragestorum        Mi-Miraculum           Mucize

                      FAmulituorum        Fa-Familias Planetarium  Gezegenler ailesi
                      SOL ve polluti      Sol-Solis              Güneş
                      LAbiireatum         La-Lacretea Via        Samanyolu
                      SAncte Iohannes     Si-Siderae             Gökler


                 Guido’nun Müzikte Gerçekleştirdiği Yenilikler
                 •  Sesleri isimlendirmesi
                 •  Fa anahtarını müziğe kazandırması
                 •  Dört çizgili porteyi beş çizgiye çıkarması
                 •  Portede çizgi arası ve çizgi üstü nota yazım sistemini geliştirmesi



                                                                                ORTA ÇAĞ AVRUPASI’NDA MÜZİK   29
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35