Page 32 - TÜRK VE BATI MÜZİĞİ TARİHİ 12
P. 32

2. ÜNİTE



                1. ETKİNLİK
                                                  œ
                           œ
                                                     œ
                                            œ
                    & œ
                                                           œ œ
                                         œ
                              œ
                   •  Aşağıda verilen missa örneğinin solfejini yapınız.   œ  œ  œ œ  œ  œ  œ  œ  œ œ  œ
                                                        œ
                                               œ
                                 œ
                                      œ
                                    œ
                   •  Ezgi ile ilgili izlenimlerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
                        Al    le                        lu    ia
              &   œ    œ    œ    œ    œ    œ    œ    œ    œ    œ    œ    œ     œ    œ    œ    œ
              & œ      œ     œ     œ     œ     œ    œ     œ     œ     œ     œ    œ     œ     œ
                  Ve         re                tu                                            es




              &   œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ œ   œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ œ

                  Rex     ab scon                                                         di   tus



                     œ œ   œ        œ œ   œ
              & œ             œ œ            œ  œ œ œ      œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ   œ  œ  œ œ
                  De    us       Is    ra    ra    el   Sal   va                                tor




              &   œ  œ  œ œ  œ  œ  œ  œ  œ œ   œ   œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ œ   œ  œ  œ  œ œ  œ




                  2.3.3. Ambrossius (Ambırosyus) Ezgileri

                 Orta Çağ’ın din adamlarından Milano Piskoposu Aziz Ambrossius, 4. yüzyılın
               başlarında Bizans’tan Milano’ya gelmiştir (Görsel 20). İbrani ezgilerinin etkisin-
                                                    (authentique dizili)
               de kalan ve antifon yöntemiyle söylenen halk ezgilerini inceledikten sonra bun-
               ları dinî içerikli sözlerle birleştirmiştir. Tek sesli modal yapıda olan bu ezgilere
                                                    Ambroise ilahisi
               müzik tarihinde Ambrossius ezgileri denmiştir (Görsel 21).
                                                   Ambrossius İlahisi             Görsel 20: Ambrossius


                       3
                   & 4          ú        ú     Ï ú      Ï                 Ï ú
                          Ï          Ï                      ú    Ï ú                Ï   ú    Ï    ú
                                                       ©
                         De     us   cre -  a  -  tor  om -  ni -  um  Po -  li -  que rec -  tor  ve -  sti -  ens




                   &     Ï      ú    Ï   ú     Ï   ú    Ï   Ï  Ï Ï ú      Ï   ú     Ï   ú    Ï    ú

                         Di  -  em   de -  co -  ro  lu -  mi -  ne  Noc tem-  so -  po -  ris  gra -  ti -  ae
                 Görsel 21: Alleluia missası
                 BİLGİ NOTU

                   İki koronun ya da şarkıcının dönüşümlü bir biçimde ve karşılıklı tekrarlarla şarkı söyleme yöntemine antifon denir.





                                                                                ORTA ÇAĞ AVRUPASI’NDA MÜZİK   31







































                                                             ©
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37