Page 125 - TÜRK İSLAM MUSİKİSİ 12
P. 125

Mevlana aşk, sevgi, birlik ve insanın Allah'a yönelişi konu-
               larında  derin  düşüncelerini  şiirleri  ve  eserleri  aracılığıyla  ifade
               etmiştir.  Onun  eserleri  sadece  İslam  dünyasında  değil,  dünya
               genelinde  saygı  gören  ve  etkileyen  yapıtlar  olmuştur.  Mevlana
               sadece büyük bir din bilgini değil, aynı zamanda bir sanat bilgini
               olarak müziğe dair yüceltici düşüncelere sahiptir. Tasavvufi aş-
               kın ve kendinden geçişin ilahi ilham ve sevginin kaynağı hâline
               gelmiş; gönlünü şiir, müzik ve sema gibi üç güzel sanatın yüce-
               liğinde eritmiştir. Özellikle musikiyi tamamen ilahi bir anlayış-
               la ve sezişle elest bezminin sesi olarak nitelendirmiştir.Mevlana
               17 Aralık 1273 tarihinde vefat etmiştir. Mevlana her yıl ölüm yıl
               dönümünde Şebiarus (düğün gecesi) törenleri ile anılmaktadır.
               Mevlana'nın türbesi Konya'daki Mevlana Müzesi'ndedir (Görsel
               4.12).                                                                       Görsel 4.12
                    Kaynak: Uluslararası Mevlâna ve Mevlevilik Sempozyumu   Mevlana'yı sema esnasında gös-
                                                              Bildirileri-1        teren minyatür (Temsilî)


            4.3.2. Mevlevi Ayini Formu
                Ayin, tekkelerde gerçekleştirilen toplu ibadet şekillerinden bi-
            ridir. Kelime anlamı olarak âdet, töre, usul, dinî tören ya da ibadet
            anlamlarına gelir. Mevlevilik geleneğinde ayin, zaman içinde mü-
            zikal bir forma dönüşerek Türk Mu-
            sikisinin en büyük formlarından bir
            olmuştur. Bestekârlar, Mevlevi ayini
            formunun önemle üzerinde durmuş
            ve günümüze kadar çok sayıda ayin
            bestelenmiştir (Görsel 4.13). Bu eser-
            lerden bazıları aynı zamanda Türk
            musikisinin  günümüze  ulaşan  en
            eski eserleri arasındadır.
                Hz. Mevlana’nın oğlu Sultan Ve-
            led Mevleviliği sistemleştirmiş; sema,
            musiki ve Allah aşkını esas alarak bir
            usul hâline getirmiştir. Sultan Veled;
            Çelebi Hüsamettin ile başlayan mes-                                              Görsel  4.13
            nevihanlığı (mesnevi okuyuculuğu) daha düzenli bir yapıya kavuş-                 Mevlevi ayini
            turmuştur. Semazen ve mutriban (çalan ve okuyan) düzenleri de
            Sultan Veled döneminde kurulmuştur.
                Mevlevi ayinleri, sema esnasında çalınıp söylenmek üzere belirli
            makam ve usullere göre bestelenmiş eserlerdir. Güfteleri Hz. Mevla-
            na'nın Mesnevi, Divan-ı Kebir ve Rubaiyyat'ından alınan Farsça şiir-
            lerden bazen de Mevlevi şairlerin eserlerinden seçilir. Mevlevi ayin-
            leri Tekke musikisinin özel ve en önemli eserlerindendir. Makam,
            usul, melodik seyir, geçki (modülasyon) tekniği ve ilahi duyguların
            müzikle ifadesi gibi birçok özelliği bünyesinde barındırır.




                                                                                                         123
   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130