Page 126 - TÜRK İSLAM MUSİKİSİ 12
P. 126

Mevlevi  ayinleri  dört  selamdan  oluşur.  Birinci  selamda  genellikle
                                        devrirevan, ağır düyek veya düyek usulleri kullanılır. İkinci selam-
                                        da  kullanılan  usul  genellikle  ağır  evferdir.  Üçüncü  selam  en  çok
                                        usul ve makam geçkisinin yapıldığı bölümdür. Bu selama genellikle
                                        devrikebir usulü ile başlanır. Devrikebir  yerine nadiren ağır düyek,
                                        frenkçin,  fahte,  çifte  düyek  gibi  usullerin  kullanıldığı  da  görülür.
                                        Daha sonra aksak semaî usulüne geçilir. Bu kısımda güftenin olma-
                                        dığı bir terennüm sazlarca icra edilir. Hemen ardından her ayinde
                                        mutlaka bulunan ve güftesi Ahmet Eflaki Dede'ye ait olan kısım ile
                                        yürük semai usulüne geçilir. Dördüncü selam her zaman evfer usu-
                                        lünde bestelenir. Bu selam, ayinin sözlü kısmının sonudur ve müm-
                                        kün olduğunca ağır icra edilir. En son bölümde sadece sazlarla icra
                                        edilen bir son peşrev ve son yürük semai ile ayin son bulur.


                 BİLGİ KUTUCUĞU


                Türk Musikisinin en önemli bestekârlarından biri olan Hammamizade İsmail Dede Efendi
            yedi ayinişerif bestelemiştir. Bu eserler üstün bir müzikalite ve olağanüstü bir sanat eserini temsil
            etmektedir. Dede Efendi'nin en çok beğendiği eserinin Hüzzam ayinişerifi olduğu rivayet edilir.
            Bu eser Türk musiki sanatının en kıymetli yapıtlarından biridir.

                                            Mevlana Celaleddin Rumi'den ilham alan ve onun önderliğinde
                                        gelişen sema mukabelesi; insanın hakikate yönelip aşkla yücelmesi-
                                        ni, nefsini terk ederek Hak’ta yok oluşunu ve olgun bir insan olma
                                        yolunda attığı manevi adımları temsil eder. Sema mukabelesi, ilahi
                                        aşka yapılan bir yolculuğu simgeler. Kollarını semaya açıp dönme-
                                        ye başlayan semazenin sağ eli dua eder gibi göklere yönelirken sol
                                        eli yere dönüktür. Bu durum semazenin Hak'tan aldığı ilhamı halka
                                        ulaştırmasını sembolize eder. Semazenle birlikte dünya döner, kâinat
                                        döner. Semazen, ilahi aşkıyla tüm dönüşlere eşlik ederek evreni ve
                                        tüm canlıları özündeki aşkla kuşatır (Görsel 4.14).
                                            Sema ayinindeki her bölüm ve düzen farklı anlamlar içermek-
                                        tedir. Semahane olarak adlandırılan mukabele alanının şekli kâinatı
                                        sembolize eder. Semazenlerin oturduğu postlar  renklerine göre farklı
                                        anlamlar taşır.Şeyhin oturduğu kırmızı post Hz. Mevlana Celaleddin
                                        Rumi'nin makamını simgeler ve şeyh efendi vekaleten bu makama
                                        oturur. Hz. Mevlana Celaleddin Rumi gün batarken vefat etmiştir.
                                        Bunun için güneş batarken oluşan kızıl renk Allah'a kavuşma anına
                                        benzetilmiştir. Maddi dünyadan ayrılışı ve manevi dünyaya doğuşu
                                        temsil etmesinden dolayı şeyh postu kırmızı renktir. Mevlevilik yolu-
          Görsel  4.14                  na yeni adım atanlar ise siyah posta otururlar.  Siyah renk renksizliği
          Semazen                       simgeler. Siyahın içinde  bütün renkler mevcuttur ve tüm renklerin
                                        birleşimi ile oluşur. Bu nedenle siyah tevhidi temsil eder. Derviş, bil-
                                        gilenip yol aldıkça beyaz renkli posta oturmaya hak kazanır.
                                            Sema ayini yedi kısım ve selam adı verilen dört bölümden oluş-
                                        maktadır. Bu kısımlar dervişin tamamlayacağı dört safhayı farklı
                                        renklerle simgelemektedir. Semazenin dönüşü esnasında boynunu

    124
   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130   131