Page 28 - TÜRK MÜZİĞİ TARİHİ 12
P. 28

1. ÜNİTE



                  b) Askerî Müzik (Bando): Mehterin II. Mahmut tarafından kaldırılmasından sonra Mızıka-yı Hümayun kuru-
               larak bugünkü bandonun temelleri atılmıştır (Görsel 1.57). Kahramanlığı ve gücü temsil eden bir müzik türüdür.
               Tampere dizi kullanılır. Çok seslidir. Genelde iki ve dört zamanlı usuller kullanılmıştır. Bandonun içinde flüt, obua,
               fagot, klarnet, saksafon, trompet, kornet, korno, trombon, zil trampet, davul vb. çalgılar vardır. Kullanılan çalgıla-
               rın cinsine göre çalgı toplulukları ikiye ayrılır:
                  Fanfar: Yalnızca üflemeli metal çalgıların kullanıldığı askerî bandodur.
                  Armoni Mızıkası: Ağaç ve metal üflemeli çalgıların yanında ritim çalgılarının da kullanıldığı askerî bandodur.
























                         Görsel 1.57: Hava Harp Okulu Bandosu

                  Bando müziğinin tek türü marştır. Askerî ve sivil amaçlı seslendirilir. Sözel ya da çalgısal olabilir. Askerî anlam-
               da ritmik yürüyüş düşünülerek bestelenir. Sancak Marşı, Zafer Marşı, İzmir Marşı vb. isimlerde örnekleri vardır.
               Sadece cenaze marşı ritmik yapıda değildir. Sivil amaçlı bestelenenler ise okul marşı, düğün marşı vb. marşlardır.
                  c) Yığın Müziği: Geleneksel eğlence müzikleri zaman içinde farklılaşmıştır. Tür, enstrüman ve icra ortamı çe-
               şitliliği azalmıştır. Daha ziyade günlük hayat içindeki düğünlerde, toplantılarda, eğlence mekânlarında yapılan ve
               dinlenen müziktir (Görsel 1.58). Tampere ya da makamsal yapıdadır. Sözler günlük konularla ilgilidir. Geleneksel
               müziklerin dışında serbest bir icra anlayışı vardır. Enstrüman olarak org, temel çalgı aletidir. Orgun yanında elekt-
               ro bağlama, ut, kanun, keman, davul, zurna, darbuka vb. enstrümanlar da kullanılabilir.
                  Sosyal medyayla birlikte değişen müzik endüstrisi, müzik icracıları ve dinleyicileriyle yığın müziği kavramını
               oluşturmuştur. Yığın müziği, Türk müziği ile her türlü müziğin karışımı olarak sözel ve çalgısal üretilir. Ritmik an-
               layış birinci derecede önemlidir. Sözler kolay anlaşılır ve günceldir. Geleneksel müziğin popüler anlayışla düzen-
               lenmiş hâli olan yığın müziğinin; arabesk, rock, disco, funk, soul, reggae vb. tarzında bestelenmiş türleri vardır
               (Görsel 1.59).


























               Görsel 1.58: Düğün                     Görsel 1.59: Popüler müzik konseri


                                                                                          TÜRK MÜZİK TARİHİNE GİRİŞ  27
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33