Page 24 - TÜRK MÜZİĞİ TARİHİ 12
P. 24

1. ÜNİTE



                  18. yüzyıldan itibaren sinekeman, 19. yüzyılın sonlarından itibaren de keman, viyola,
               viyolonsel, kontrbas gibi çalgılar bu tür içinde kullanılmaktadır (Görsel 1.40,  Görsel  1.41).






























               Görsel 1.40: Sine keman
               Viaol d’amour (Viyal demor)  Görsel 1.41: Keman, viyola, viyolonsel, kontrbas


                  BİLGİ NOTU

                  •  Ritim kalıplarının değişik şekillerde art arda sıralanmasıyla usuller oluşur. Usullerin oluşmasında aruz
                     ölçüsü kalıpları önemli bir yer tutar.


                  GTSM’de ezgiler, usul (ritim) vuruşlarına ve makam özelliklerine sıkı sıkıya bağlıdır. Bu türde usuller yüz yirmi
               zamanlıya kadar kullanılmıştır. GTSM’de genel olarak divan edebiyatı eserlerinin sözleri kullanılmıştır. Sanat mü-
               ziği icra edilirken notalar taslak kabul edilerek icranın seyrine göre gelenekten gelen nağme belleğiyle var olan
               notanın çevresinde süslemeler (glissando, tril ve çarpma) yapılır.

                  BİLGİ NOTU
                  •  Eserlerin öğretmen-öğrenci çalışmasıyla defalarca tekrarlanıp hafızaya alınarak öğrenilmesi metoduna
                     meşk denir.

                  GTSM meşk geleneği üzerine kurulmuş
               ve bu gelenek sayesinde günümüz nesilleri-
               ne aktarılmış bir müziktir. Geleneksel öğretim
               sisteminde usta-çırak, öğretmen-öğrenci iliş-
               kisi esastır. Öğrenci; eseri usul, güfte ve vezin
               üzerinden hocasından defalarca geçerek öğre-
               nir. Bu nedenle müzik yazısı her zaman ikinci
               planda kalmıştır. Müzik yazısı (Ali Ufki’nin 17.
               yüzyıldaki nota çalışmaları dışında) 19. yüzyılın
               sonundan itibaren kullanılmaya başlanmıştır.
                  c) Geleneksel Askerî Müzik (Mehter): Ta-
               rihi, Hunlara kadar dayanan Türk askerî müzik
               geleneği olan mehter; tuğ, tabılhane, nevbet-
               hane, mihter gibi adlar aldıktan sonra Osman-  Görsel 1.42: Sultanahmet Meydanı’nda mehter takımı
               lı’da mehtere dönüşmüştür. Mehter, kahramanlığı ve gücü temsil eden Türk askerî müziğidir (Görsel 1.42). Genel-
               likle açık havada seslendirilir.


                                                                                          TÜRK MÜZİK TARİHİNE GİRİŞ  23
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29