Page 22 - TÜRK MÜZİĞİ TARİHİ 12
P. 22

1. ÜNİTE



                  b) Geleneksel Türk Sanat Müziği (GTSM): Geleneksel Türk sanat müziği, Selçuklu ve özellikle Osmanlı uy-
               garlığının bir ürünüdür. Geleneksel Türk sanat müziği, zaman içinde şekillenirken farklı milletlerin müzikleriyle de
               etkileşim içinde olmuştur. Din dışı bir müzik olup aynı zamanda makamsaldır. Geleneksel Türk sanat müziği gü-
               nümüze kadar Türk makam müziği, Osmanlı-Türk müziği, saray müziği, klasik Türk müziği gibi isimler de almıştır
               (Görsel 1.27).




























                           Görsel 1.27: İstanbul Tarihî Türk Müziği Topluluğu
                  GTSM’de Türk müziğinin ihtiyaç duyduğu nazari konuları içeren ve günümüzde de kabul gören ses sistemi,
               Hüseyin Sadettin Arel (1880-1955), Suphi Ezgi (1869-1962) ve Salih Murat Uzdilek (1891-1967) tarafından gelişti-
               rilmiştir. Arel-Ezgi-Uzdilek sistemi olarak benimsenen ve adlandırılan bu sistem birbirine eşit olmayan 24 aralıktan
               oluşmuştur.
                  Arel-Ezgi-Uzdilek ses dizisinde bulunduğu hâlde geleneksel Türk sanat müziğinde pratikte kullanılmayan bazı
               perdeler de mevcuttur. Arel-Ezgi-Uzdilek sisteminde teorik olarak yazılan dik buselik, dik geveşt ve benzeri per-
               delerin günümüzde çalınan ve okunan eserlerde kullanılmadığı birçok icracı (korist, solist ve saz sanatçıları) tara-
               fından dile getirilmiştir. GTSM’de 13. yüzyıldan 20. yüzyıla kadar on yedili, 20. yüzyıldan sonra ise yirmi dörtlü ses
               sistemi kullanılmıştır (Tablo 2). GTSM’ de yirmi dörtlü perde sistemi, tambur esas alınarak kullanılır.
                  Tablo 2: 24’lü Perde Dizgesi

                   &                                w  w Ï7 8 Ï Ï9 0  Ï  w Ï8 9 Ï Ï0  w Ï8 9  Ï Ï0  w
                 DİYEZLİ  w Ï8 9 Ï Ï0  w Ï8 9 Ï Ï0




                 BEMOLLÜ  &  w  Ï 3 4 Ï Ï5 w  Ï 3 4 Ï Ï5 w  w  Ï 2 3 Ï Ï4 5 w  Ï 3 4 Ï Ï5 w  Ï 3 4 Ï Ï5 w  Ï 5
                                                                      Ï


                 PERDE ADI   Kaba Çargâh  Kaba Nim Hicaz  Kaba Hicaz  Kaba Dik Hicaz  Yegâh  Kaba Nim Hisar  Kaba Hisar  Kaba Dik Hisar  Hüseyni Aşiran  Acem Aşiran  Dik Acemaşiran  Irak  Geveşt  Dik Geveşt  Rast  Nim Zirgüle  Zirgüle  Dik Zirgüle  Dügâh  Kürdi  Dik Kürdi  Segâh  Bûselik  Dik Buıselik





                  BİLGİ NOTU
                  •  Türk müziği tarihi içinde kullanılan birçok nota yazısı vardır. Bu
                     nota yazılarının belli başlı olanları şunlardır:
                     Ebced nota yazısı (10. yüzyıl) (Görsel 1.28)
                     Ali Ufki nota yazısı (1650)
                     Kantemiroğlu nota yazısı (18. yüzyıl)                     Yegâh     Rast    Z rgüle
                     Hamparsum nota yazısı (19. yüzyıl)                        Görsel 1.28: Ebced nota örnekleri



                                                                                          TÜRK MÜZİK TARİHİNE GİRİŞ  21
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27