Page 47 - TÜRK MÜZİĞİ TARİHİ 12
P. 47

2. ÜNİTE



                 BİLGİ NOTU

                 •  Davul, şamanın en önemli aracı
                   ayrılmaz bir parçası kabul edilmek-
                   tedir. Şaman davulu, o dönemde
                   kutsal kabul edilen sedir ve kayın
                   ağacından yapılmıştır. Davulun
                   ön yüzünde simgesel anlamı olan
                   resimler vardır. Birçok şaman davu-
                   lunun arka kısmında ise davulun
                   ruhunu temsil eden insan figürü
                   bulunmaktadır (Görsel 2.3).
                                                   Görsel 2.3: Şaman davulunun ön ve arka yüzü


                Altaylardan sonraki Türk topluluğu olan Hunlarda yuğ adı verilen ce-
             naze törenleri şaman (kam) yönetiminde yapılmıştır. Bu törenlerde şaman
             tarafından söylenen ağıtlara sagu denilmiştir. Dinî törenlerde kullanılan da-
             vul, tef ve daireler şamanın en önemli araçlarıdır.
                Müzik kavramı Hun Dönemi’nde kurumsallaşmış, bunun sonucunda ilk
             askerî müzik topluluğu olan tuğ takımı oluşturulmuştur. Tuğ takımı bayra-
             ğın yanında yer alan davul, boru, zil gibi çalgılardan oluşmuştur. Tuğ, atkuy-
             ruğu bağlanarak ucuna altın yaldızlı top geçirilen mızrak gibi bir sembolün
             adıdır (Görsel 2.4).
                Hunlarda olduğu gibi Köktürklerde de şaman müziği oldukça etkindir.
             Köktürklerde dinî törenlerde tuğ takımı da kullanılmaya başlanmıştır. Kutlu
             dağ olarak kabul edilen dağın tepesinde tuğ takımıyla birlikte gök ayini,
             dağın eteklerinde ve ağaç diplerinde ise yer ve su ayinleri yapılmıştır. Şa-
             manlar ordunun kutsanması ve motivasyonu için savaş öncesi koşuklar da
             söylemiştir.                                                      Görsel 2.4: Tuğ
                Köktürklerden sonraki Türk topluluğu olan Uygurlarda, Şamanizm ina-
             nışının yanı sıra Mani ve Buda dinlerinin de etkisiyle inanış tarzları kendi içinde çeşitlilik göstermiş, Budist ve Ma-
             niheist tapınaklarda ilahiler söylenmiştir. Uygurlarda büyücülere şaman denilmiş, dinî törenleri ise bahşi denilen
             din adamları yönetmiştir. Buradan da anlaşılacağı üzere Uygurlar eski Türk inancıyla bağlarını kopartmamıştır.

                2.1.2. İslamiyet’in Kabulünden Önce Türk Toplumunda Müziğin Rolü
                Türk müzik kültürünün evrimi; Türk devletlerinin, yabancı bir güç veya devlet tarafından değil de yerini almaya
             çalışan başka bir Türk gücü veya Türk devleti tarafından yıkılmasına dayanır. Yıkılan devletin yerini alan yeni Türk
             devleti, o devletin, tüm kültür mirasını dolayısıyla müzik kültürü mirasını da devralmıştır. Böylelikle Türk müzik kültürü
             geçmişten günümüze kopmaksızın işleyegelen bir süreç
             içinde varlığını ve etkinliğini kesintisiz sürdüregelmiştir
             (Uçan, 2015, s.17).
                Türklerin tarih sahnesine çıktığı Altaylar Döne-
             mi’nde müziğin yapısı destansı ve masalsıdır. İnsan
             sesine eşlik etmek için davul ve tef kullanılmıştır. Boru
             ve kopuzun ilk örneklerine rastlanan bu dönemde
             müziğin etki alanı oldukça geniştir. Şamanlar yap-
             tıkları ayinlerde müziği etkin olarak kullanmışlardır.
             (Görsel 2.5). Müzik, şamanların önderliğinde yapılan
             dinî törenlerde büyüleme aracı olarak da kullanılmış-
             tır. Toplum içinde saygın bir yeri olan şamanın ayin-
             lerde yaptığı müzik tamamen doğaçlamadır.     Görsel 2.5: Kopuz çalan Kırgız aile


           46  TÜRK MÜZİĞİNDE DÖNEMLER
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52