Page 52 - TÜRK MÜZİĞİ TARİHİ 12
P. 52

2. ÜNİTE



                 2.2. İslamiyet’in Kabulünden Sonraki Türk Müziği
                  2.2.1. İslamiyet’in Kabulünün Türk Müziğine Etkisi

                  Karahanlılar, daha önceki Türk devletlerinden farklı olarak
               halkın çoğunluğunun Müslümanlığı seçtiği ilk Türk-İslam dev-
               letidir (Görsel 2.10). Karahanlı Devleti’nin İslamiyet’i resmî din
               olarak benimsemesiyle Türk müziğinin tarihsel gelişiminde yeni
               ve köklü bir dönüşüm başlamıştır. Karahanlılar dönemiyle Türk
               müziği, İslam kültür çevresinin bir parçası olmuştur.
                  Türk müziği, bu dönemde İslam anlayışıyla yapılanmaya
               başlamıştır. İslamiyet’e geçişle birlikte yapılan dinî müzik İslamî
               bir karakter almış, böylece Türk cami müziğinin ilk örnekleri ve-
               rilmiştir (Görsel 2.11).                              Görsel 2.10: Karahanlı Devleti bayrağı


































               Görsel 2.11: Minaresi Karahanlılardan bugüne kadar gelmiş olan Kalan Camii Buhara-Özbekistan
                  12. yüzyılda tasavvufi düşüncenin temellerini atan Hoca Ahmet Yesevi, tasavvuf edebiyatının ilk ürünlerini
               vermiştir. Bununla birlikte Türk tekke müziğinin ilk örnekleri de bu dönemde ortaya çıkmaya başlamıştır.
                  Din ve bilim dili olarak Arapça, edebiyat dili olarak da Farsça kullanımı ön planda olmasına rağmen Karahanlı-
               ların, Türklük özelliklerini ve Türkçe’yi koruması sonucunda özellikle dinî müzik alanında Türklere özgü yeni türler
               oluşmaya başlamıştır.
                  Türk müziğinde kökü İlk Çağ Hunlarına dayanan kopuz eşliğinde şarkı söyleme geleneği, bu dönemde de
               güçlü bir biçimde varlığını sürdürmüştür.

                  Dinî müzik örneği



                                KARAHANLI TÜRKÇESİ                         TÜRKİYE TÜRKÇESİ
                               Neğü tir eşitgil sakınuk kişi              Takva sahibi ne der işit
                              Hava birle bolmaz bütün işi               Din işi heva ile bütün olmaz

                              Asıg yas ne edgü ne isiz barı          İyilik ve kötülük hep Tanrı’dan gelir
                             Bayattın turur kör anıng takdiri               Bu O’nun takdiridir
                                                                           (Yusuf Has Hacip,Kutadgu Bilig’den)


                                                                                        TÜRK MÜZİĞİNDE DÖNEMLER  51
   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57