Page 56 - TÜRK MÜZİĞİ TARİHİ 12
P. 56

2. ÜNİTE


                  2.3.2. Osmanlı Öncesi Dönemde Türk Müziğinde Meydana Gelen Değişimler

                  Türk müzik geleneğinden gelen “modal” Türk müziği, bu dönemden itibaren makamsal bir müzik olmaya
               başlamıştır. Mehmet Farabi tarafından Horasan tamburu üzerinde, makamsal bir müzik olan Türk sanat müziği
               ses sistemi anlatılmıştır. Ardından Ali Bin Hasan tambur icracılarıyla ilgili bir kitap yazmış, böylece tambur Türk
               sanat müziğinin temel çalgısı olmuştur.
                  Karahanlılarda Türk askerî müzik geleneğinden gelen tuğ takımı, nevbethaneye dönüşmüştür. Nevbethane,
               hakanın sarayında her gün “nevbet ”denilen askerî müzik yapmıştır. Yapılan askerî müzik her gün farklı bir ma-
               kamda ve usulde bestelenmiş eserlerden oluşmuştur.


                  BİLGİ NOTU
                  •  Horasan tamburuyla bağlamanın perde sıralanışı ve aralık dizilişi aynıdır. Bu uyuşma, Türk sanat ve halk
                     müziğinin aynı ses sistemi üzerine kurulduklarının ve bu ortak temel sisteminin Türk halk müziğinde
                     aynen kaldığının kanıtıdır.
                  •  Nevbet müziği Türkler için özgürlüğü temsil eden özel bir müziktir. Nevbet, günde beş vakit sultanın
                     kapısında müzik çalan askerî müzik takımının yaptığı uygulamadır.


                  Karahanlıların İslamiyet’i kabul etmesiyle Gazneliler Devleti’nin kurulması zaman dilimi olarak birbirine yakın-
               dır. Bu yüzden İslamiyet’in kabulünün Türk müziğine olan etkisiyle yaşanan değişim ve gelişmeler, Karahanlılar ve
               Gazneliler’de hemen hemen ortaktır.
                  Türk müzik kültürü, Gazneliler döneminde sanat
               ve müzik merkezi durumuna gelen Gazne kentinde
               çok yönlü bir değişim ve gelişim göstermiştir (Görsel
               2.16).  Türk müziği, bu dönemde Fars, Arap ve Hint
               müzik kültürüyle yoğun bir etkileşim içine girmiştir.
               Farsça’nın etkisiyle kaside türünde şiirler yazılmaya
               başlanmıştır. Bu şiirler Türk ve İslam dünyasının çeşitli
               müzisyenleri tarafından  doğaçtan  ve  usulsüz  olarak
               bestelenmiştir. Makamsal müziğin özellikleri daha da
               belirginleşmiştir. Medreselerde yapılan eğitim ve uy-
               gulamalarla birlikte Türk dinî müziği İslami bir karakter
               kazanmıştır.                                  Görsel 2.16:  Gazneliler Devleti bayrağı
                  Gaznelilerde İslamiyet’in kabulüyle şekillenen Türk müziği, sarayda ve Gazne kenti merkez olmak üzere yük-
               sek kültür ve sanat çevrelerinde icra edilmiş ve yaşatılmıştır. Bu merkezin uzağında yaşayan Türk toplulukları ve
               ordudaki askerler ise daha çok Türk halk müziğini icra etmiş ve yaşatmışlardır.
                  Bu dönemde de askerî müzik nevbet takımıyla icra edilmiştir. Ayrıca askerî müzik icrasında davul-zurna ikilisi
               daha da önem kazanmıştır.
                  Gazneliler döneminde gelişen Türk müzik kültürü,
               Hint müziğine de büyük etkide bulunmuştur.
                  Gaznelilerin müzik kültürü, Büyük Selçuklu Dev-
               leti’nin müziğine önemli bir kaynak oluşturmuştur
               (Görsel  2.17).  İslamiyet’i  kabul  eden  Karahanlılardan
               itibaren oluşum sürecine giren  Türk müziği, Büyük
               Selçuklularda daha çok saray, konak ve köşklerde ya-
               şayanların elinde sürekli işlenerek gelişimine devam
               etmiştir. İslamiyet’in getirdiği köklü değişim ve ge-
               lişim, Büyük Selçuklu Devleti’nde doruğa ulaşmıştır.
               Bu dönemde, Türk müziğini bilimsel olarak inceleyen
               teoriler ileri süren daha da mükemmelleştiren ilim   Görsel 2.17:  Büyük Selçuklu Devleti bayrağı
               adamları yetişmiştir. Büyük Selçuklularda Türk müzik
               kültürü, Fars ve Arap müzik kültürleri ile etkileşim içindedir.



                                                                                        TÜRK MÜZİĞİNDE DÖNEMLER  55
   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61