Page 55 - TÜRK MÜZİĞİ TARİHİ 12
P. 55

2. ÜNİTE


                Safiyüddin Abdülmümin Urmevi (?-1294)

                Türk müziği tarihinin gelmiş geçmiş en büyük nazariyatçılarından
             biri olan Urmevi, aynı zamanda bestekâr, yazar, hattat ve ut sanatkârıdır
             (Görsel 2.15). Türk müziği tarihi kaynaklarında; Urmiyeli Safiyyüddin, İbni
             Fâhiri’l-Urmevî, Safiyuddin Abdülmümin bin Yusuf bin Fâhir gibi isimlerle
             de anılmaktadır.
                Ailesi dönemin sanat ve kültür merkezi olan Bağdat’a, Urumiye’den
             gelmiştir. Genç yaşında dönemin Bağdat sarayında, müzik adamı kimli-
             ğiyle görev alarak ün kazanmıştır. Aynı zamanda saray kitaplığının idare-
             sini üstlenmiş, o dönemde yazılan kitapları kendi el yazısıyla çoğaltmıştır.
                Safiyüddin Abdülmümin Urmevi’nin müzik alanında ileri sürdüğü
             fikirler, Türk müziğine ışık tutmuştur. Safiyüddin, “Şerefiyye” ve ”Kitabü’l
             Edvar” adlı eserlerinde; bilimsel, teknik ve klasik kalıplarla Türk müzik
             nazariyatını kurup bir sisteme oturtmuştur. Bestelerini ebced notasıyla
             yazdığı eserleri, Türk müziğinin başlıca kaynağı olmuştur. Yüz otuza ya-
             kın eseri olduğu söylense de bugüne ulaşan nevruz makamında bir eseri   Görsel 2.15: Safiyüddin Abdülmümin Urmevi
             bulunmaktadır. Bu eser, bugüne ulaşan en eski Türk sanat müziği eserinden biridir. Ondan sonra gelen müzik
             nazariyatçıları, eserlerini Safiyüddin’in düşüncelerini temel alarak yazmıştır.
                Safiyüddin, birçok müzik aletini çalabilen, Türk müzik sistemine yenilikler getiren ve makamların insan psiko-
             lojisi üzerindeki etkilerini inceleyen büyük bir ses fiziği ustasıdır.
                                                        Safiyyüddin Abdülmümin Urmevi

                                    SAFİYÜDDİN ABDÜLMÜMİN URMEVİ BESTESİ
                  USULÜ : REMEL
               Makamı: Nevruz (Hüseyni)                                                     Güfte: Bilinmiyor
               Usulü: Remel                                                 Beste: Safiyüddin Abdülmümin Urmevi

                   12  Ï Ï .    Ï    Ï Ï     Ï 3  Ï    Ï 5  . Ï Ï  Ï 3  Ï  Ï Ï     . Ï   3   . Ï
                & 8    J             J       J         R J J     J        J              8

                      A  LÂ    SAB  Bİ KUM YÂ HÂ       Kİ MÎ NE TA RAF    FA     KÛ
                      VE LÂ    TUT   Lİ  FÛ  HÛ BİS    SU DÛ Dİ FE İN     NE     HÛ

                 4          .
                                                            .
                   12  Ï Ï      Ï Ï Ï        Ï 3  Ï     Ï 5 Ï Ï    Ï 3  Ï  Ï Ï     . Ï   3   . Ï
                & 8    J            J        J          R J J      J       J             8
                      VE MİN   VAS  Lİ KUM YEV MEN      A LEY  Hİ  TA SAD  DA     KÛ
                      YU HÂ     Zİ  RU AN YEŞ KÛ        İ LEY KUM FE TEŞ   FE     KÛ
                                                                                        (Çeviri Nuri UYGUN)

                                    SAFİYÜDDİN ABDÜLMÜMİN URMEVİ BESTESİ
               Makamı: Geveşt                                                               Güfte: Bilinmiyor
               Usulü: Remel                                                 Beste: Safiyüddin Abdülmümin Urmevi

                   12  Ï Ï        Ï Ï      . Ï 5   Ï 3  Ï 5  Ï           j      Ï     Ï 5   . ú
                & 8    J          J J              J         J     Ï 5 J  Ï 5  Ï      J
                                                                            J
                      A   LEL    HİC Rİ  LÂ      VAL LÂ      Hİ    MÂ   E  NE SÂ      Bİ  RÛ
                      KE TEM     TU  HE VÂ       KUM HİY     FE   TEN MİN   A  VÂ     Zİ  Lİ
                 3
                   Ï Ï   .   Ï  Ï 5  Ï    Ï 5 3 Ï  Ï 5  Ï  Ï  j     j  Ï 5  Ï  Ï 3    Ï 5  . ú
                &  J J       R  J         J J     J   J  J   Ï     Ï 5  J  J          J
                   12  Ï Ï        Ï Ï      . Ï 5  Ï 3  Ï 5   Ï     Ï 5  j   Ï   Ï     Ï 5   . ú
                                    LÂ
                   VE
                                                                                      J RÛ
                & 8 GAY      Rİ A  J J    FAK    Dİ J  L  A  Hİ    B   Ï 5 BE  Tİ  KĀ  Dİ
                                                             J
                       J
                                                                            J
                   VE  LÎ   VE LE KUM     İN     DE   L  Lİ  KĀ    J   İ   SE RÂ      İ  RÛ
                      A   LEL    HİC Rİ  LÂ      VAL LÂ      Hİ   MÂ   E   NE SÂ      Bİ  RÛ
                                                                                          Lİ
                      KE TEM     TU  HE VÂ       KUM HİY     FE   TEN MİN  A   VÂ     Zİ (Çeviri Nuri UYGUN)
                   Ï Ï
           54  TÜRK MÜZİĞİNDE DÖNEMLER Ï  Ï 5  Ï  Ï 5 3 Ï  Ï 5  Ï  Ï  j  j  Ï 5  Ï  Ï 3  Ï 5  . ú
                         .
                &  J J       R  J          J J    J   J   J   Ï     Ï 5  J  J         J
                   VE GAY    Rİ A   LÂ     FAK    Dİ  L   A   Hİ    B   BE  Tİ  KĀ    Dİ RÛ
                   VE  LÎ   VE LE KUM      İN     DE  L   Lİ  KĀ         İ  SE RÂ     İ  RÛ
                                                                                        (Çeviri Nuri UYGUN)
   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60