Page 16 - ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO | 9
P. 16

1. ÜNİTE



               Çello (v yolonsel), yumu ak ve zar f tonları  le b rçok müz k türünün  crasında kullanılab len v ol a les  çalgılarından
            türem   b r enstrümandır. B r besten n üst, orta ve alt part ler n  çalmak  ç n tasarlanmı  v ol a les ; soprano, tenor, alto ve
            bas ses özell kler n  yansıtan çe  tl  enstrümanlardan olu mu tur. Günümüz keman a les nden daha dü ük ses düzey ne
            sah p bu enstrümanlar; boyut,  ek l, tel sayısı ve akort bakımından farklılıklar gösterm  t r (Görsel 1.1, Görsel 1.2).











































             Görsel 1.1: Bas viola da gamba                      Görsel 1.2: Viola di bordone (bariton viol)


                        BİLGİ NOTU


                 V ol kel mes n n köken , Lat ncede “tell  çalgı” anlamına gelen “f dula” sözcüğüne dayanmaktadır. F dula sözcüğü; İtalyancada
               “v ella”, Fransızcada “v ele”, Almancada “f del”, İng l zcede “f ddle” (f dıl)  ekl nde kullanılmaktadır.






               V ol a les n n  s mlend r lmes n  sağlayan  k  öneml  grup vardır.
            Bunlar, v ola da bracc o (v ola da barakyo) ve v ola da gambadır.
               Viola da braccio, İtalyanca kol anlamına gelen “bracc o” sözcü-
            ğünden türeyen ve kol üzer nde omuza dayanarak çalınan v ollere
            ver len genel addır. V ola da bracc o a les n n  lk enstrümanlarının
            1530’lu yıllarda İtalya’da üret ld kler  b l nmekted r. Bu a lede sopra-
            no, tenor, alto ve bas v ola da bracc o olmak üzere farklı boyut ve
            akortlarda çalgılar bulunmaktadır. V ola da bracc o günümüz keman
            ve v yolalarının esk  formudur (Görsel 1.3).




                                                                      Görsel 1.3: Viola da braccio



                                                                             ÇELLONUN TARİHÇESİ, YAPISI VE BAKIMI  15
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21