Page 16 - ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO | 9
P. 16
1. ÜNİTE
Çello (v yolonsel), yumu ak ve zar f tonları le b rçok müz k türünün crasında kullanılab len v ol a les çalgılarından
türem b r enstrümandır. B r besten n üst, orta ve alt part ler n çalmak ç n tasarlanmı v ol a les ; soprano, tenor, alto ve
bas ses özell kler n yansıtan çe tl enstrümanlardan olu mu tur. Günümüz keman a les nden daha dü ük ses düzey ne
sah p bu enstrümanlar; boyut, ek l, tel sayısı ve akort bakımından farklılıklar gösterm t r (Görsel 1.1, Görsel 1.2).
Görsel 1.1: Bas viola da gamba Görsel 1.2: Viola di bordone (bariton viol)
BİLGİ NOTU
V ol kel mes n n köken , Lat ncede “tell çalgı” anlamına gelen “f dula” sözcüğüne dayanmaktadır. F dula sözcüğü; İtalyancada
“v ella”, Fransızcada “v ele”, Almancada “f del”, İng l zcede “f ddle” (f dıl) ekl nde kullanılmaktadır.
V ol a les n n s mlend r lmes n sağlayan k öneml grup vardır.
Bunlar, v ola da bracc o (v ola da barakyo) ve v ola da gambadır.
Viola da braccio, İtalyanca kol anlamına gelen “bracc o” sözcü-
ğünden türeyen ve kol üzer nde omuza dayanarak çalınan v ollere
ver len genel addır. V ola da bracc o a les n n lk enstrümanlarının
1530’lu yıllarda İtalya’da üret ld kler b l nmekted r. Bu a lede sopra-
no, tenor, alto ve bas v ola da bracc o olmak üzere farklı boyut ve
akortlarda çalgılar bulunmaktadır. V ola da bracc o günümüz keman
ve v yolalarının esk formudur (Görsel 1.3).
Görsel 1.3: Viola da braccio
ÇELLONUN TARİHÇESİ, YAPISI VE BAKIMI 15

