Page 17 - ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO | 9
P. 17

1. ÜNİTE




               Viola  da gamba; bacak anlamına gelen “gamba” sözcüğünden tü-
            reyen, çoğunlukla 6 tell  olan ve bacaklar arasında tutularak çalınan b r
            v oldür. Çello ve kontrbasın esk  formudur. Aslında genel b r adlandırma
            olan v ola da gamba zamanla enstrüman adına dönü erek uzun yıllar ge-
            l   m n  sürdürmü tür (Görsel 1.4).
               17. yüzyıldan  t baren e l k, oda müz ğ  ve orkestralarda kullanılan v -
            oller n performansları, bestec ler n yazdıkları eserler n seslend r lmes n-
            de yeters z kalmaya ba lamı tır. Konser salonlarının büyüyüp gel  mes ,
            sahnedek  ses n sey rc ye yeter  kadar ula amaması g b  sebepler sesler
            daha güçlü ve sol stl k çalgı gerekl l ğ n  ortaya çıkarmı tır. Bu gerekl l k-
            ten dolayı önceler  e l k amaçlı kullanılan v oller, bestec ler n eserler ne
            göre yen den tasarlanmaya ba lanmı tır. Zaman  ç nde f z ksel özell kle-
            r n n değ  mes yle b rl kte de daha gür sesl  ve solo çalmayı kolayla tıran
            v ol n (keman) a les  enstrümanlarına dönü mü tür.

                                                                           Görsel 1.4: Viola da gamba

                        BİLGİ NOTU


                 Andrea Amat  [Andre Amat  (1505-1577)] ve Anton o Strad var  [Antonyo Sıtrad var  (1644-1737)] g b  lut yeler zaman-
              larının çok ötes nde, bugünün lut yeler n  hayran bırakacak enstrümanlar yapmı lardır. Andrea Amat ’n n 1572 yılında
              Fransa Kralı IX. Charles’ın (Çarls) s par    üzer ne yaptığı ve “kral çello” olarak b l nen çellosu, sanatçının günümüze ula an
              en öneml  çalgılarından b r d r (Görsel 1.5).

























             Görsel 1.5: Kral çello (The king cello)
               1600’lü yıllarda genell kle 78-80 cm ebatlarında çellolar kullanılırken 1710 yılında Anton o Strad var  tarafından
            çalgının gövde uzunluğu 80 cm’den ortalama 75-76 cm’ye  nd r lm  t r. Çalgının boyun ve sap kısmı uzatılarak toplam
            yüksekl ğ  120 cm’ye çıkarılmı , köprü b raz daha yükselt lm  t r. Çelloya son  ekl n n ver lmes   se Andrean Franço s
            Serva s (Andreyan Franç s Sörvey) tarafından gerçekle t r lm  t r. 19. yüzyılın öneml  bestec  ve çello v rtüözler nden
            olan Serva s’e üstün ba arılarından ötürü Strad var  yapımı b r çello hed ye ed lm  t r. Serva s kend s ne hed ye ed len
            çellonun büyüklüğünden kaynaklanan çalı  zorluğunu ortadan kaldırmak  ç n çalgıya   md k  adı p k olan ayarlanab l r
            destek çubuğunu eklem  t r. Böylece b rçok değ   kl ğe uğrayan çello, f z k  gel   m n  tamamlamı tır.


                        SIRA SENDE

                 Yukarıda ver len b lg  ve görsellerden faydalanarak v ola da gamba  le kend  çalgınızı kar ıla tırınız ve bu  k  çalgı
               arasındak  farklılıkları bel rley n z.




         16    ÇELLONUN TARİHÇESİ, YAPISI VE BAKIMI
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22