Page 18 - ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO 9
P. 18

1. ÜNİTE




               Viola  da gamba; bacak anlamına gelen “gamba” sözcüğünden tü-
            reyen, çoğunlukla 6 telli olan ve bacaklar arasında tutularak çalınan bir
            violdür. Çello ve kontrbasın eski formudur. Aslında genel bir adlandırma
            olan viola da gamba zamanla enstrüman adına dönüşerek uzun yıllar ge-
            lişimini sürdürmüştür (Görsel 1.4).
               17. yüzyıldan itibaren eşlik, oda müziği ve orkestralarda kullanılan vi-
            ollerin performansları, bestecilerin yazdıkları eserlerin seslendirilmesin-
            de yetersiz kalmaya başlamıştır. Konser salonlarının büyüyüp gelişmesi,
            sahnedeki sesin seyirciye yeteri kadar ulaşamaması gibi sebepler sesleri
            daha güçlü ve solistlik çalgı gerekliliğini ortaya çıkarmıştır. Bu gereklilik-
            ten dolayı önceleri eşlik amaçlı kullanılan violler, bestecilerin eserlerine
            göre yeniden tasarlanmaya başlanmıştır. Zaman içinde fiziksel özellikle-
            rinin değişmesiyle birlikte de daha gür sesli ve solo çalmayı kolaylaştıran
            violin (keman) ailesi enstrümanlarına dönüşmüştür.

                                                                           Görsel 1.4: Viola da gamba

                        BİLGİ NOTU


                 Andrea Amati [Andre Amati (1505-1577)] ve Antonio Stradivari [Antonyo Sıtradivari (1644-1737)] gibi lutiyeler zaman-
              larının çok ötesinde, bugünün lutiyelerini hayran bırakacak enstrümanlar yapmışlardır. Andrea Amati’nin 1572 yılında
              Fransa Kralı IX. Charles’ın (Çarls) siparişi üzerine yaptığı ve “kral çello” olarak bilinen çellosu, sanatçının günümüze ulaşan
              en önemli çalgılarından biridir (Görsel 1.5).

























             Görsel 1.5: Kral çello (The king cello)
               1600’lü yıllarda genellikle 78-80 cm ebatlarında çellolar kullanılırken 1710 yılında Antonio Stradivari tarafından
            çalgının gövde uzunluğu 80 cm’den ortalama 75-76 cm’ye indirilmiştir. Çalgının boyun ve sap kısmı uzatılarak toplam
            yüksekliği 120 cm’ye çıkarılmış, köprü biraz daha yükseltilmiştir. Çelloya son şeklinin verilmesi ise Andrean François
            Servais (Andreyan Françis Sörvey) tarafından gerçekleştirilmiştir. 19. yüzyılın önemli besteci ve çello virtüözlerinden
            olan Servais’e üstün başarılarından ötürü Stradivari yapımı bir çello hediye edilmiştir. Servais kendisine hediye edilen
            çellonun büyüklüğünden kaynaklanan çalış zorluğunu ortadan kaldırmak için çalgıya şimdiki adı pik olan ayarlanabilir
            destek çubuğunu eklemiştir. Böylece birçok değişikliğe uğrayan çello, fiziki gelişimini tamamlamıştır.


                        SIRA SENDE

                 Yukarıda verilen bilgi ve görsellerden faydalanarak viola da gamba ile kendi çalgınızı karşılaştırınız ve bu iki çalgı
               arasındaki farklılıkları belirleyiniz.




         16    ÇELLONUN TARİHÇESİ, YAPISI VE BAKIMI
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23