Page 20 - ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO 9
P. 20

1. ÜNİTE



               Geleneksel Türk müziğinde çelloyu
            ilk kullanan kişi Tanbûrî Cemil Bey’dir
            (Görsel 1.8). Birçok çalgıyı ustalıkla icra
            eden ve Türk makam müziğinin büyük
            sanatkârlarından biri olan Tanbûrî Ce-
            mil Bey, çelloyu da aynı ustalıkla kul-
            lanmıştır. Tanbûrî Cemil Bey’in 1910-11
            yıllarında kaydedilmiş sekiz adet çello
            taksimi bulunmaktadır. Bu taksimler-
            den bazıları bestenigâr, muhayyer, uş-
            şak,  hüzzam  ve hüseynî  makamların-
            dadır. Tanbûrî Cemil Bey’in oğlu Mesut
            Cemil de önemli bir müzisyen ve çello
            sanatçısıdır (Görsel 1.9). Çellonun Türk
            müziğinde tanınmasında Mesut Ce-
            mil’in de önemli katkıları olmuştur.

                                               Görsel 1.8: Tanbûrî Cemil Bey    Görsel 1.9: Mesut Cemil
               Çello, bas karakterli ve komalı (mikrotonal) sesleri icra etmeye elverişli perdesiz bir çalgı olması nedeniyle gele-
            neksel Türk müziğindeki bas ses ihtiyacını karşılamıştır. Zengin tınısal özellikleri, içli ve derin müzikal yapısı ile Türk
            müziğinde çok sevilen ve her zaman ihtiyaç duyulan bir yaylı çalgı konumuna yükselmiştir.


                        DİNLEME


                 Tanbûrî Cemil Bey tarafından seslendirilen çello taksimleri dinleyiniz.



            1.2. Çello ve Yayın (Arşe) Yapısal Özellikleri

               1.2.1. Çellonun Yapısı

               Vücut ölçülerine uygun boyutta enstrüman seçimi, çalgı çalmaya başlamadaki en önemli koşullardan biridir. Seçi-
            len çalgının büyük ya da küçük olması, çalgı eğitimi açısından olumsuz sonuçlar doğuracağı için bu konuda doğru ter-
            cih yapmak gerekir. Çellonun vücut yapılarına göre üretilmiş çeyrek, yarım, üççeyrek ve tam olmak üzere dört boyutu
            bulunur (Görsel 1.10). Tam bir çellonun gövde uzunluğu 75-76 cm, ortalama boyu 120 cm civarındadır.



























             Görsel 1.10: Farklı boyutlu çellolar



         18    ÇELLONUN TARİHÇESİ, YAPISI VE BAKIMI
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25