Page 19 - ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO | 9
P. 19
1. ÜNİTE
Geleneksel Türk müz ğ nde çelloyu
lk kullanan k Tanbûrî Cem l Bey’d r
(Görsel 1.8). B rçok çalgıyı ustalıkla cra
eden ve Türk makam müz ğ n n büyük
sanatkârlarından b r olan Tanbûrî Ce-
m l Bey, çelloyu da aynı ustalıkla kul-
lanmı tır. Tanbûrî Cem l Bey’ n 1910-11
yıllarında kayded lm sek z adet çello
taks m bulunmaktadır. Bu taks mler-
den bazıları besten gâr, muhayyer, u -
ak, hüzzam ve hüseynî makamların-
dadır. Tanbûrî Cem l Bey’ n oğlu Mesut
Cem l de öneml b r müz syen ve çello
sanatçısıdır (Görsel 1.9). Çellonun Türk
müz ğ nde tanınmasında Mesut Ce-
m l’ n de öneml katkıları olmu tur.
Görsel 1.8: Tanbûrî Cemil Bey Görsel 1.9: Mesut Cemil
Çello, bas karakterl ve komalı (m krotonal) sesler cra etmeye elver l perdes z b r çalgı olması neden yle gele-
neksel Türk müz ğ ndek bas ses ht yacını kar ılamı tır. Zeng n tınısal özell kler , çl ve der n müz kal yapısı le Türk
müz ğ nde çok sev len ve her zaman ht yaç duyulan b r yaylı çalgı konumuna yükselm t r.
DİNLEME
Tanbûrî Cem l Bey tarafından seslend r len çello taks mler d nley n z.
1.2. Çello ve Yayın (Arşe) Yapısal Özellikleri
1.2.1. Çellonun Yapısı
Vücut ölçüler ne uygun boyutta enstrüman seç m , çalgı çalmaya ba lamadak en öneml ko ullardan b r d r. Seç -
len çalgının büyük ya da küçük olması, çalgı eğ t m açısından olumsuz sonuçlar doğuracağı ç n bu konuda doğru ter-
c h yapmak gerek r. Çellonun vücut yapılarına göre üret lm çeyrek, yarım, üççeyrek ve tam olmak üzere dört boyutu
bulunur (Görsel 1.10). Tam b r çellonun gövde uzunluğu 75-76 cm, ortalama boyu 120 cm c varındadır.
Görsel 1.10: Farklı boyutlu çellolar
18 ÇELLONUN TARİHÇESİ, YAPISI VE BAKIMI

