Page 34 - TÜRK MÜZİĞİ TEORİ VE UYGULAMASI 9
P. 34

Türk Halk Müziği

                 Halkın duygu ve düşüncelerini, sevinç ve acılarını, toplumsal olaylarını, sade fakat içten gelen ezgi-
                 lerle anlatan ve halkın ortak yaratma gücünün ürünü olan bir müzik türüdür.
                 Ana yurt Orta Asya’dan ve Türk milletinin yayıldığı geniş coğrafyadan izler taşıyan halk müziği,
                 sazlarda ve söyleyişlerde zamanla meydana gelen çeşitleme ve değişikliklere rağmen özgünlüğünü ve
                 temel özelliklerini koruyabilmiştir. Doğaçlama ve yaratıcılığa dayanması, sözlerinin Türkçe olması
                 Türk halk müziğinin ana niteliklerindendir. Kahramanlık destanları, yarı efsane halk hikâyeleri, aşk
                 öyküleri, çekilen sıkıntılar ve toplumsal özlemler yansıtılır.




                               2. ETKİNLİK



                   Muharrem Ertaş’tan alınan Kırşehir yöresine ait Başımda Altın Tacım isimli türküyü dinleyiniz.




                 Dinî Müzik
                                               Türk dinî müziği yüzyıllar boyu yaşanan İslami hayatın sonucu ola-
                                               rak ortaya çıkmıştır. Kur’an-ı Kerim prensipleri, Hazreti Peygamber
                                               ve ashabının uygulamaları yanında tasavvufun ortaya çıkışıyla Türk-
                                               lerde dinî hayat oluşmuştur. Bu hayatın sonucu olarak camilerde tek-
                                               kelerde, muhtelif tarikat toplantılarında yapılan ibadetler ve zikirler
                                               esnasında icra edilen müzik dinî müziği oluşturmuştur.

                                               Dinî müzik, kullanım amacına göre şer’i müzik ve tasavvuf müziği,
                                               seslendirildiği yere göre de cami müziği ve tekke müziği olarak sı-
                                               nıflandırılır (Görsel 2.3).
                       Görsel 2.3: Semazenler



                               3. ETKİNLİK




                   Servet-i Ser-bülendimiz isimli segâh ilahiyi dinleyiniz.



                 Askerî Müzik

                 Türk devlet geleneğinde askerî müziğin izleri milattan önce 200’lü yıllarda Hun İmparatorluğu’nun
                 kurulmasıyla görülür. Boru, kös, davul, zil, bayrak ve sancaklardan oluşan tuğ takımları; devletin
                 egemenlik sembolü olmasının yanı sıra savaşlarda askeri cesaretlendirmek ve düşmanı korkutmak
                 için kullanılmıştır. Türklerin İslamiyet’i benimsemesinin ardından tabıl takımı olarak adlandırılan
                 askerî müzik toplulukları o dönemde günün belirli vakitlerinde nevbet vurma denilen dinletiler sun-
                 maya başlamıştır. Selçuklu sultanının 1289 tarihinde Osman Bey’e bir tabıl takımı göndermesiyle
                 askerî müzik geleneği Osmanlı dönemine taşınmıştır. Zaman içinde mehter adını alan bu takımlar 17.
                 ve 18. yüzyıllarda Avrupa müziğini etkilemiş ve Avrupa’da mehtere benzeyen bandolar kurulmuştur.
                 19. yüzyılda bu etki tersine dönmüş ve birçok alanda Avrupa’yı model alan Osmanlı’da 1826 yılında




                 32   TÜRK MÜZİĞİNE GİRİŞ
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39