Page 38 - TÜRK MÜZİĞİ TEORİ VE UYGULAMASI 9
P. 38

9. Salih Murad Uzdilek (1891-1967)

                 İstanbul’da doğdu. İngilizce, Fransızca, Rumca, Almanca bilen Uzdilek, Türk ve Batı müziklerini
                 incelemiş ve geniş bilgi elde etmişti. Yurt içi ve yurt dışı kongrelere katıldı, çeşitli, konferanslar verdi.
                 İlim ve Musiki , Türk Musikisi Üzerine Etüdler adındaki eserleri en tanınmış olanlarıdır.
                 Musikişinas olmadığı halde Türk musikisi açısından önemli biridir. Hüseyin Sadeddin Arel ile ta-
                 nıştıktan sonra onun Suphi Ezgi ile yaptığı çalışmalara katıldı. Böylece Arel-Ezgi-Uzdilek sistemi
                 doğmuş oldu.


                 10. Mahmut Ekrem Karadeniz (1904-1981)

                 Musiki çalışmalarına ilkokulu bitirdiği yıllarda başladı. Önce Sotiri adındaki bir musikişinastan ut
                 dersleri aldı. Daha sonra keman ve kanun çalmaya başladı. 1930 yılında Abdülkadir Töre’yi tanıdı.
                 Töre’nin 1946 yılında ölümüne kadar onunla musiki çalışmaları yaptı. Hocasının üzerinde çalıştığı
                 41 aralıklı perde sistemini, onun ölümünden sonra kendisi tamamladı. Eser 1965 yılında bitirilmesine
                 rağmen bastırılamadı. 1979 yılında bastırılması kararlaştırıldı ise de baskısını göremeden 17 Ekim
                 1981 tarihinde bir beyin kanaması sonucu hayata gözlerini yumdu. Eseri daha sonra Türkiye İş Ban-
                 kası Yayınları arasında Türk Mûsikîsinin Nazariye ve Esasları adı ile yayınlandı.
                 Ekrem Karadeniz bir ömür boyu hem musikimizin nazariyatı ile uğraştı hem de musiki tarihimize
                 eğildi ve zengin bir nota koleksiyonu vücuda getirdi. Bu koleksiyona hocasından kalanları da ekledi.
                 Muhtelif dergi ve gazetelerde bu konularla ilgili makaleler yayınladı.


                 11. İsmail Hakkı Özkan (1941-2010)

                 Her yönüyle çok köklü bir Türk müziği kültürü olan Neyzen Gavsi Baykara’dan ney, kudüm, usul,
                 makam, nazariyat, prozodi, edebiyat ve müzik kompozisyonu konularında büyük istifadeler sağladı
                 ve Türk müziği konusunda derin bilgiler edindi.
                 1967 yılında mezun olduğu konservatuvara, aynı yıl hoca olarak atandı. Bu kurumda Nevzat At-
                 lığ’dan sonra uzun süre Sanat Kurulu Başkanlığı’nı yürüttü. Buradaki hocalığı süresince bugün pek
                 çoğu önemli sanat kurumlarında görev yapan yüzlerce öğrenci yetiştirdi. Türk müziği konusunda
                 edindiği derin bilgi ve tecrübelerini, Türk Mûsikîsi Nazariyâtı ve Usûlleri- Kudüm Velveleleri isimli
                 kitapta topladı.


                 12. Onur Akdoğu (1947-2007)

                 1968-1984 yılları arasında birçok koro yönetti, konserler verdi. 1984 yılında Ege Üniversitesi Devlet
                 Türk Müziği Konservatuvarına öğretim görevlisi olarak atandı. Birçok sempozyumda sunmuş olduğu
                 bildirilerin yanında, müzik konulu makaleleri ve araştırmaları değişik dergi ve gazetelerde yayımlandı.
                 1996’da, Türkiye’de ilk kez müzik eleştirmenliği semineri düzenledi ve bir yıl süreyle devam ettire-
                 rek seminere devam edenlere sertifika verilmesini sağladı. Aynı yıllar içinde İzmir’den Anadolu’ya
                 ve Ulusal Müzikoloji adlı dergilerin yayınlanmasına katkıda bulundu.

                 İlk kitabının yayınlandığı 1976 yılından 2006 yılına kadar 30’un üzerinde müzik eğitimi ve müziko-
                 loji içerikli kitaplar yazdı.










                 36   TÜRK MÜZİĞİNE GİRİŞ
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43