Page 41 - Türk Müziği Teori ve Uygulaması 9
P. 41

Oyun havası

            Hareketli, ritmik, kıvrak nağmeleri olan, raks etmek  ya da dinlemek için bestelenmiş Anadolu ve Ru-
            meli kökenli saz eserleridir. Kaşık havası,  çoban havası, Anadolu havası, kasap havası, Çerkez havası,
            Laz havası gibi çeşitleri vardır. Oyun havalarında 2 zamanlıdan 10 zamanlıya kadar olan usuller kulla-
            nılır. Oyun havalarının bölümleri olmakla beraber teslim gibi bir bölümü yoktur. Oyun havası baştan
            sona kadar devam eden melodik bir seyir gösterir. Eser baştan sona kadar çalınır. İstenirse sonunda
            bir ara taksimi veya tempolu taksim yapılır. Tekrar başa dönülerek daha hızlı bir tempo ile sona kadar
            yeniden çalınır.


            Sirto
            Türk musikisinde çoğunlukla nim sofyan ve sofyan usulüyle bestelenmiş, hareketli, coşkulu, neşeli
            saz eserleridir. 19. yüzyıldan itibaren musikimizde kullanılmaktadır. Fasıl programlarının sonunda
            saz semaisi formunun yerine de icra edilmektedir.


            Longa

            Türk musikisinde çoğunlukla nim sofyan ve sofyan usulüyle bestelenmiş, canlı, coşkulu, neşeli saz
            eserleridir. 19. yüzyıldan itibaren musikimizde kullanılmaktadır. Fasıl programlarının sonunda saz
            semaisi formunun yerine de icra edilmektedir. Genellikle dört hane bir teslimden meydana gelmekte-
            dir. İki, üç haneli ve teslimsiz longalar da vardır. Longalarda usul değişikliği yapılmamaktadır.

            Ara nağme

            Genellikle şarkıların başında çalınan saz nağmeleridir. Ara nağmeler, şarkının makamında ve karak-
            terinde bestelenmelidir. Şarkının zemin bölümünden nakarat bölümüne, nakarat bölümünden meyan
            bölümüne, meyan bölümünden nakarat bölümüne geçerken çalınan bölümlerdir. Ayrıca fasıl eserleri
            arasında eserleri birbirine bağlayan ara nağmeler de bulunmaktadır. Bunlara bağlantı ara nağmeleri
            ya da koda denilmektedir. Kodalar, icra esnasında eserden esere geçişi kolaylaştırmak, eseri zengin-
            leştirmek, söyleyenin nefes almasını sağlamak için kullanılır. Klasik musikimizde pek rastlanma-
            makla birlikte 19. yüzyıldan itibaren eserlerde görülmektedir. Sadettin Kaynak’ın eserlerinde adeta
            zirveye ulaşmıştır.











               Müzik hayatın neşesi, ruhu, sevinci ve her şeyidir.
                                                                                 Mustafa Kemal Atatürk



















                                                                                    TÜRK MÜZİĞİNE GİRİŞ    39 39 39
   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46