Page 105 - TİYATRO TARİHİ 9
P. 105

Özel Tiyatrolar: Pahalı biletlerin satıldığı üzeri tamamen kapalı binalardır. Binaların hissedar ve oyuncu
            toplulukları vardır. Bu binalarda gelişen tiyatro, İngiltere’de özel tiyatro kültürünün de geliştiğini göstermektedir.
            Özel tiyatro binaları, genellikle terk edilmiş ya da kullanılmayan manastır, han, salon ve arenaların üzeri
            kapatılarak tiyatro binasına dönüştürülmesiyle oluşturulmuştur.  Özel tiyatrolar genellikle halk tiyatrosu
            binalarıyla benzer özellikler göstermiştir. Oyun yerlerinde önlük sahne, iç sahne, balkon, kapı ve pencereler yer
            almıştır. Seyir yerlerine galeriler ve banklar yerleştirilmiştir.

            Saray Tiyatrosu: Rönesans İngiltere’sine özgü mask adı verilen bir oyun türüyle gösterim yapmıştır. Mask
            oyunları İtalyan sahne tarzı olan  çerçeve sahnelerde oynanmıştır. Mask, İtalyan tiyatrosunda ortaya çıkan
            intermezzi türü ile özdeş olup müzikli ve danslı eğlenceli oyundur. Oyunlarda profesyonel oyuncular görev
            almıştır.

                                                   C   SIRA SİZDE

               Orta Çağ ve Rönesans Dönemi tiyatrosu genel özelliklerinin benzer ve farklı yönlerini tablo hâlinde
               belirleyiniz.


            5.2.   SHAKESPEARE TİYATROSU

            William Shakespeare, Rönesans Dönemi İngiliz tiyatrosunun en ünlü oyun yazarıdır. Oyunculuk ve oyun yazarlığı
            haricinde tiyatronun diğer alanlarında da bulunmuştur. Oyunlarından bazılarının bölümleri başkalarınca
            yazılmıştır. Ardında bıraktığı oyunlarla kendi tiyatro karakterini oluşturmuş ve özgün bir yazın insanı olmuştur.

            5.2.1.   Shakespeare Tiyatrosunun Genel Özellikleri

            Shakespeare tiyatrosu oyun yazımından sahnelemeye, oyunculuktan sahne tasarımına kadar kendine has pek
            çok özelliğe sahiptir. Shakespeare’in tiyatrosuna yansıyan özellikler şunlardır:

            •   Elizabeth Dönemi tiyatro kültürünü çok iyi anlamış ve uygulamıştır.
            •   Şairlik yeteneği çok gelişmiştir. Şiir ve düz yazı dilini büyük bir ustalıkla kullanabilmiş ve bunları oyunlarına
                da yansıtmıştır.
            •   Oyunlarının hiçbirinin konusu  kendisi tarafından  üretilmemiştir.  O, kendi döneminde  eline  geçen
                kaynaklardan öğrendiği hikâyelerden esinlenerek kimi zaman o hikâyeleri bire bir ele almış kimi zaman da
                o hikâyelerin bir bölümünü değiştirerek oyun yazmıştır.
            •   Aynı oyun içinde tek bir kaynağı değil birden fazla kaynağı kullanmıştır. Okuduğu kitap ve izlediği
                oyunlardan aldığı malzemeye uygun eklemeler yapmış, oyun malzemesini dilediği gibi değiştirme
                konusunda özgür hareket etmiştir.
            •   Oyunlarında  anlattığı  öykünün  kendisinden  çok  o  öykünün  nasıl  yorumlandığı,  kahramanların  nasıl
                konuşturulduğu, öyküye nasıl bir anlam katıldığı, nasıl bir şiir ve düşünce ifade edildiğini önemsemiştir.
            •   Oyunlarda klasik kuralları bütünüyle uygulamamıştır.
            •   Seyircinin ilgisini canlı tutacak oyunlar üretebilmek için bir ana olay örgüsü ve bu örgü ile iç içe akan yan
                olay örgüleri kullanmıştır.
            •   Yazdığı oyunlarda genelde belirli bir yere işaret etmeyen sahneler kullanmıştır. Oyunların hızla oynanarak
                olay örgüsünün kesintisiz biçimde seyirciye sunulabilmesi için bu yolu izlemiştir.
            •   Oyunlarını okunması için değil oynanması için yazmıştır.
            •   Globe Tiyatrosunun imkânlarından faydalanmıştır.
            •   Sahnede sabit kurulu bir dekor olmadığı ve sahneler dinamik biçimde değişime uğrayacak bir kurguyla
                yazıldığı için Shakespeare oyunlarının sahne görüntüsü son derece yalındır. Buna karşılık oyun kişileri
                Rönesans İngiltere’sinin süslü ve gösterişli kostümleriyle sahne almıştır.







                                                                                                      103
                                                            TR
                                                              OSU
                                                           A
                                                 R
                                                  ÖNESANS TİY
                                                 RÖNESANS TİYATROSU
   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110