Page 106 - TİYATRO TARİHİ 9
P. 106

METİN ANLAMA VE YORUMLAMA


                           SHAKESPEARE’İN DEHASI İNGİLİZ RÖNESANSI’YLA BULUŞUYOR
                 İngiltere  Rönesans’a İtalya’dan  yaklaşık yüzyıl sonra  16. yüzyılda adım atmıştır. İngiliz
                 Rönesansı, ‘eski’ ve ‘yeni’ olanın iç içe barınabildiği, sancılı bir ‘geçiş dönemi’ sayılmalıdır.
                 Shakespeare’in  yapıtlarını  okurken  ya  da  izlerken  gözden  kaçmaması  gereken  en  önemli
                 nokta, büyük yazarın yaşadığı çağın düşünsel düzeyde -’İngiliz Rönesansı’nın doruk noktası
                 ve ‘aydınlanma’nın başlangıcı sayılsa da- ‘gerçekte’ sancılı bir ‘geçiş dönemi’ özelliği taşıyor
                 olmasıdır. Ortaçağa ilişkin  değer yargılarının,  inançların,  davranış biçimlerinin, kurumsal
                 yaptırımların, kısacası, insanın toplumsal varoluşunu etkileyen ne varsa hepsinin ‘modern’ çağa
                 ulaşma aşamasında terk edildiği, ancak, yaşam pratiği içinde sürmesinin de engellenemediği,
                 çelişkilerle dolu bir dönemdir bu. Bir başka deyişle, ortaçağ birçok bağlamda sürmekte, öte
                 yandan da Rönesans’a özgü yenilikler kucaklanmaktadır. Böylece çelişkiler iç içe geçmekte,
                 yine de birlikte var olabilmektedir.

                 Shakespeare, yüz yıldan çok sürecek olan bu çok renkli ve karmaşık geçiş döneminin birinci
                 elden tanığı olacak, yazın dünyasındaki ve tiyatrodaki dehası ve hünerleri, çelişkilerin
                 zenginleştirdiği zorlu bir düşünce ve yaratma sürecinde keskinleşecektir.

                                                   Ayşegül YÜKSEL, William Shakespeare Yüzyılların Sahne Büyücüsü


              Aşağıdaki soruları metinden hareketle cevaplayınız.

              1.  Rönesans’ın İngiltere’ye geç gelmesinin nedenleri neler olabilir?
              2.  Geçiş Dönemi, Shakespeare oyunlarını hangi açılardan etkilemiştir?
              3.  Shakespeare, Rönesans dışında bir dönemde yaşasaydı eserlerinin konusu neler olabilirdi?


          5.1.1.1.   Shakespeare’in Tiyatroya Kazandırdığı Yenilikler

          Shakespeare, oyunlarının yazılı baskısı olması kaygısı taşımamıştır. Ölümünden sonra arkadaşları onun anısını
          yaşatmak  için  oyunlarını  derleyerek  yayımlamışlardır.  Manzum  dilindeki  söz  ustalıkları  ve  kurgu  zenginliği
          sayesinde Shakespeare oyunları, basıldıktan sonra da tüm dünyada farklı dillere çevrilen ve en çok okunan
          oyunlar olmuştur.
          Shakespeare ile gelen en büyük yenilik tiyatroda tip rollerinin yerini belirgin karakter rollerinin almasıdır.

          Oyunlarda giyilen kostümler tarihsel olarak seçilmemiştir. Diğer bir deyişle oyunlar hangi çağda geçiyor olursa
          olsun, oyuncular her zaman Elizabeth Dönemi İngiltere’sinde giyilen kostümleri giymiştir. Kostüm tercihindeki
          bu durum, günümüzde sahnelenen Shakespeare oyunlarında da kahramanları çağın giysileriyle giydirme
          eğilimini ortaya koymuş olabileceği tahmin edilmektedir.
          Shakespeare tam anlamıyla gerçek bir tiyatro insanı olarak tanınmıştır. Oyunlarını bazılarını birlikte çalıştığı
          tiyatro grubundaki oyuncu arkadaşlarının yetenek düzeylerinden esinlenerek yazmıştır. Bazı oyunlarındaki
          birkaç bölümün anlamı ancak sahnede canlandırıldığında ortaya çıkabilecek şekilde kurgulanmıştır. Bu
          özelliği sebebiyle Shakespeare tiyatrosunun usta oyuncu performansı gerektiren, diğer bir ifade ile yetenekli
          oyuncular için yazılmış oyunlar olduğu kabul edilmektedir.

          Shakespeare oyunlarında yönetmen ve oyuncunun sanatını konuşturabileceği yoruma açık sahneler yazmıştır.
          Bu özellik, onun tiyatrosunun en özgün taraflarından biridir.

          Shakespeare oyunlarındaki olay örgüsü kurgulamada sinematografik bir anlatım dili yakalamıştır. Oyunlarında
          birden fazla mekânda geçen birden fazla olay anlatılmaktadır.




         104
                                                      5. ÜNİTE
   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111