Page 103 - TİYATRO TARİHİ 9
P. 103

İngiltere’de Rönesans Tiyatrosu
            İngiltere’de yaşanan hanedan savaşları ve iç çekişmeler nedeniyle Rönesans’ın
            etkileri XV. yüzyıl sonlarına kadar çok görülmemiştir. İngiltere’de Rönesans tiyatrosu,
            Kraliçe I. Elizabeth (Elizabet) Dönemi’nde ilkelerini bulmaya başlamıştır  (Görsel
            5.10). İngiltere bu dönemde oyun yazarlığı alanında büyük gelişme göstermiştir.
            Politik, dinî ve tarihsel konular ile dünyevi meseleler, oyun yazarlarının oyunlarda
            işlediği temel konular olmuştur.

            İlk İngiliz tragedyası Rönesans Dönemi’nde yazılmıştır. Thomas Sackville (Tomas
            Sekvil)  ve  Thomas Norton (Tomas  Nortın)  adlı  öğrenciler  tarafından  birlikte
            yazılan Gorboduc (Gorbodak) isimli tragedya Inner Temple’da (İnır Tempıl) Kraliçe
            I. Elizabeth’e sunulmuştur. Oyunun konusu İngiliz tarihinden alınmıştır.

            William Shakespeare (Vilyım Şekspir), Elizabeth Dönemi İngiliz tiyatrosunun en   š   Görsel 5.10: I. Elizabeth
            başarılı oyun yazarı olarak kabul edilmiştir (Görsel 5.11).

            Cambridge’te (Keymbıriç) klasik eğitim alan ve Shakespeare’in çağdaşı olan
            Marlowe, Shakespeare tiyatrosunu hazırlayan en önemli yazar olarak kabul
            edilir. Genel anlamda Shakespeare’den sonra en başarılı bulunan İngiliz yazar ise
            Ben Jonson olmuştur.

            İngiltere’de Rönesans tiyatrosunun  en önemli kazanımlarından biri de oyun
            yazarlığının bir meslek olarak kabul görmesidir. Bu dönemde İngiltere’de
            yeni oyunlara gereksinim duyan bir halk tiyatrosu ortaya çıkmıştır. Oyun
            yazarlığının gelişmesi ve oyuncu topluluklarının talep görmesi halk tiyatrosunun
            gelişimiyle paralel olmuştur.  Kraliçenin Oyuncuları, Amiralin Oyuncuları,
            Lord Chamberlain’in Oyuncuları (Lord  Çembırlen) gibi önde gelen oyuncu   š   Görsel 5.11
            toplulukları bu dönemde ortaya çıkmıştır. I. Elizabeth’ten itibaren kral ve   William Shakespeare
            kraliçeler belirli ücretler ödeyerek toplulukların oyunlarını izlemişlerdir.

            Devlet destekleri haricinde, özel hissedarlar ve pay sahipleri de halk tiyatrolarına yatırım yapmış ve ekonomik
            açıdan toplulukları desteklemiştir. Kadın rolleri erkekler tarafından oynanmış, oyunculuk usta çırak ilişkisiyle
            sürdürülmüştür.

            Bu dönemdeki tiyatro binaları sekizgen, altıgen, elips vb. biçiminde yapılmıştır. Pageant (pecınt) adı verilen
            gezici oyun arabaları, han tiyatroları ve arena tarzı Orta Çağ binalarının seyir ve oyun yeri ilişkisi Rönesans
            binalarına ve tiyatro yapma biçimine de yansımıştır. İngiltere’de yapılan  Rönesans Dönemi tiyatro binaları
            hemen hemen benzer özelliktedir (Tablo 5.3).

                                           Tablo 5.3:  İngiliz Tiyatro Binalarının Ortak Özellikleri
                               Oyun Yeri                                    Seyir Yeri

             •  Önlük  (apron) sahne adı verilen bir ön sahne yer  •  Halkın kullandığı bir avlu bölümü yer alır. Sahnenin
               alır. Bu bölümün bir kısmını çatı örter. Sahnelerde   sağ ve solunda centilmenler locası yer alır ve
               çatı yer alır ve oyunlarda vinçler kullanılır.   buraya  aristokrat kesimde  yer  alan  soylu  kişiler
                                                            oturur.
             •  Sahne  üzerinde delikler ve bu delikleri kapatan
               kapaklar bulunur.                           •  Yüksek bilet ücreti ödeyen kişiler, sahneye en yakın
                                                            konumlarda oturur.
             •  Sahnenin belirli bölümlerde kapı, pencere,
               balkonlar yer alır. Balkonlardan birinde müzisyen  •  Seyir yeri olarak galeriler de kullanılır.
               topluluğu yer alır. Sahne bölümü, iç ve dış olmak
               üzere iki bölümden oluşur.






                                                                                                      101
                                                              OSU
                                                            TR
                                                 R
                                                 RÖNESANS TİYATROSU
                                                           A
                                                  ÖNESANS TİY
   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108