Page 99 - TİYATRO TARİHİ 9
P. 99
Serlio’dan sonra gelen İtalyan mimarlar İtalyan sahne adı verilen İtalyan çerçeve sahne düzenini geliştirmiş-
lerdir. Vicenza (Viçenza) kentinde yer alan üç bin kişi kapasiteli bir akademi tiyatrosu bu sahne düzenine göre
inşa edilmiştir. Roma tiyatroları örnek alınarak yapılmıştır.
1584’te Kral Oidipus oyunu ile açılışı yapılan Teatro Olimpico, seyir yeri elips ve oyun yeri klasik oyunların
sahnelenmesine uygun olarak tasarlanmıştır (Görsel 5.7). Sahnenin sağında ve solunda iki kapı, seyir yerinden
bakıldığında tam cephede beş kapı yer alır. Diğer tüm kapılar ikişer metreden oluşur fakat tam ortadaki kapı
dört metredir. Bu kapıyı klasik oyunlarda krallar kullanmıştır. Perspektif kullanılarak kapıların arka planda
sokaklara açıldığı izlenimi yaratılmıştır. Bu tiyatro çerçeve sahnenin ilk denemesi olarak kabul edilmektedir.
Görsel 5.7: Teatro Olimpico’un zemin planı
İlk İtalyan çerçeve sahne mimarı Andrea Palladio’dur (Andreya Palladyo) (1508-1580) ancak Palladio’nun
ölümünden sonra yapıyı Vincenzo Scamozzi’nin (Vinçenso Sıkamodsi) tamamlamıştır.
Avrupa tiyatrosunda ilk çerçeve sahnesi olan yapı ise İtalya’nın Parma kentinde inşa edilen Teatro Farnese
(Teyatro Farnese) binasıdır (Görsel 5.8). Giovanni Battista Aleotti (Jovanni Batista Aleyotti) (1546-1636)
tarafından inşa edilen bu yapının açılışı 1628’de gerçekleştirilmiştir.
Görsel 5.8: Teatro Farnese
97
RÖNESANS TİYATROSU
R ÖNESANS TİY A TR OSU