Page 99 - TİYATRO TARİHİ 9
P. 99

Serlio’dan sonra gelen İtalyan mimarlar İtalyan sahne adı verilen İtalyan çerçeve sahne düzenini geliştirmiş-
            lerdir. Vicenza (Viçenza) kentinde yer alan üç bin kişi kapasiteli bir akademi tiyatrosu bu sahne düzenine göre
            inşa edilmiştir. Roma tiyatroları örnek alınarak yapılmıştır.

            1584’te  Kral Oidipus  oyunu  ile açılışı  yapılan Teatro  Olimpico,  seyir  yeri  elips  ve  oyun  yeri  klasik  oyunların
            sahnelenmesine uygun olarak tasarlanmıştır (Görsel 5.7). Sahnenin sağında ve solunda iki kapı, seyir yerinden
            bakıldığında tam cephede beş kapı yer alır. Diğer tüm kapılar ikişer metreden oluşur fakat tam ortadaki kapı
            dört metredir. Bu kapıyı klasik oyunlarda krallar kullanmıştır. Perspektif kullanılarak kapıların arka planda
            sokaklara açıldığı izlenimi yaratılmıştır. Bu tiyatro çerçeve sahnenin ilk denemesi olarak kabul edilmektedir.



























                                         š   Görsel 5.7: Teatro Olimpico’un zemin planı
            İlk İtalyan çerçeve sahne  mimarı Andrea Palladio’dur (Andreya Palladyo) (1508-1580) ancak Palladio’nun
            ölümünden sonra yapıyı Vincenzo Scamozzi’nin (Vinçenso Sıkamodsi) tamamlamıştır.

            Avrupa tiyatrosunda ilk çerçeve sahnesi olan yapı ise İtalya’nın Parma kentinde inşa edilen Teatro Farnese
            (Teyatro Farnese) binasıdır (Görsel 5.8). Giovanni Battista Aleotti (Jovanni Batista Aleyotti) (1546-1636)
            tarafından inşa edilen bu yapının açılışı 1628’de gerçekleştirilmiştir.


























                                               š   Görsel 5.8: Teatro Farnese





                                                                                                      97
                                                 RÖNESANS TİYATROSU
                                                 R ÖNESANS TİY A TR OSU
   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104