Page 98 - TİYATRO TARİHİ 9
P. 98

Klasik kaynakları inceleyen İtalyanlar, Romalı mimar Vitrivius’un De Architectura (De Arkitektura) adlı yapıtını
          kendi dillerine çevirmişlerdir. İtalyan sanatçı Sebastiano Serlio, bu eseri yayımlayarak tanıtan kişi olmuştur.

          Rönesans İtalya’sında sarayların balo salonlarının tiyatro mekânlarına dönüşmesinde Serlio’nun tasarımları esas
          alınmıştır (Görsel 5.4). Hatta bu dönemde saraylarda ortaya çıkan tiyatroların tamamı Serlio Tiyatrosu olarak
          adlandırılmıştır (Tablo 5.1).

















                                     š    Görsel 5.4: Serlio’nun salon sahnesinin kesiti

                                             Tablo 5.1: Serlio Tiyatrosu Özellikleri
                              Dekor                                      Seyir Yeri
           Sahne ve dekor tasarımına ilk kez perspektif uygu-  Roma tiyatrolarındaki gibi yarım daire biçiminde
           lanmıştır. Çift kanatlı paravanlar geriye doğru daral-  düzenlenmiştir. Orkestra alanı vardır. Alan da yarım
           tılarak yerleştirilmiş ve bu yolla sahnede perspektif  dairedir fakat koronun olduğu bölüm burası değildir
           oluşturulmuştur (Görsel 5.5). Bu paravanların üzeri-  (Görsel 5.6).
           ne oyunların geçtiği mekânlar resmedilmiştir.
                          Oturma Planı                                     Sahne
           Orkestra  alanı  seçkin  insanlardan  oluşan  protokol  Resimsel bir algı yaratmak üzerine kurulmuş, kapalı
           için oturma yeri olarak kullanılmıştır. Protokolün en  ve temsilî bir sahne düzenine geçilmiştir.
           ortasında bulunan koltuk krallara ayrılmıştır.
                                                        Sahnede perspektif algısının bozulmaması için oyun-
                                                        cular oyun esnasında boyalı paravanların arasından
                                                        girip çıkmamıştır.




























                  š   Görsel 5.5: Serlio’nun sahne perspektifi  š   Görsel 5.6: Serlio’nun salon sahnesinin zemin planı




         96
                                                      5. ÜNİTE
   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103