Page 97 - TİYATRO TARİHİ 9
P. 97

Oyun Konuları
            Rönesans’ta güçlenen bireyin daha iyiyi ortaya koyma isteği, sahnede yeni bir eylem alanı bulmuştur. Taklit
            de olsa yapılabilir olanı deneme isteği ortaya çıkmıştır. Orta sınıftaki insanların zenginlik ve güçlülük tutkusu,
            yazılan oyunların çıkış noktasını oluşturmuştur. Bu tutum karşısında geleneksel ahlak değerleri de direncini
            kaybetmiştir. Bu dönem oyunlarında karşıt güçler ölüm kalım savaşına girmiş gibi temsil edilmiştir. Seyirci
            güçlü figürleri hayranlıkla izlemiştir. Acımasız figürler ise seyircide korku uyandırmıştır. Seyirci, acıma ve korku
            duyguları arasında kalmıştır.

            Rönesans oyunlarında düşle gerçek, heyecanla sağduyu, coşku ile düşünce iç içe geçmiştir. Ayrıca oyunlarda
            Rönesans değerleri ile Orta Çağ değerleri de iç içe gösterilmiştir.

            Çağın en tipik oyunları olan trajikomedilerde gerilim, güldürücü eklentilerle genişletilmiştir. Tragedyalarda ise
            akıl ile karşıtlıklar dengelenmiş, aşırılıklar azaltılmaya çalışılmıştır.

                                                  Q   ARAŞTIRINIZ
               Antik Yunan tragedya kuramını şekillendiren Aristoteles’in Poetika adlı yapıtında bir tragedyanın  uzunlu-
               ğunun ne kadar olması gerektiği belirtilmiştir?


                                                   C   SIRA SİZDE

               Antik Yunan ve Rönesans tiyatrosunun temel ilkeleri arasındaki benzer ve farklı yönleri belirleyiniz.


            5.1.1.1.   Ülkelere Göre Rönesans Tiyatrosunun Gelişimi

            XV. yüzyılda ulusal farklılaşmaların ortaya çıkışıyla tiyatro, her ülkenin özel koşullarına göre farklı bir gelişme
            göstermiştir. İtalya’da mimarlık ve plastik sanatların gelişimi sayesinde tiyatro yapıları ve sahne tekniğinde
            yeni bulgular ortaya çıkmıştır. Fransa, İtalyan etkisinde kalmış ancak bir sonraki yüzyılda kendi klasik tiyatro
            anlayışını belirlemiştir. İspanya ve İngiltere’de ise oyun yazarlığı alanında gelişmeler yaşanmıştır.

            İtalya
            Rönesans Dönemi’nde İtalya coğrafyasında bulunan küçük kent devletlerinde Antik Yunan ve Roma düşüncesi ve
            sanatına ilişkin kaynaklar tercüme edilmiştir. Antik miras yeniden canlanmıştır. Bu dönemde İtalya’da akademi,
            saray ve halk tiyatrosu olmak üzere üç tiyatro kültürü gelişmiştir.

                                              İtalya’da Tiyatro Kültürü


                             Saray Tiyatrosu                   Akademi Tiyatrosu                   Halk Tiyatrosu


            Saray Tiyatrosu: XV. yüzyılın sonlarında İtalyan kent devletlerinin saraylarında yer alan sahnelerde Roma
            komedyalarının oynanmasıyla başlamıştır. Sonraki yüzyıl başlarında İtalyanca yazılmış oyunlar sahnelenmiştir.
            Bu oyunların sahnelenmesi için destek verilmesi, İtalyan üst tabakası arasında bir saygınlık yarışına dönüşmüştür.
            Zamanla aristokrat sınıfın doğum, düğün, nişan, balo gibi eğlencelerinde tiyatral etkinlikler de kendine yer
            bulmuştur. Saray oyun türleri tragedya, komedya ve pastoral türünde sergilenmiştir.

                                                 Saray Oyun Türleri


                                   Tragedya                          Komedya                          Pastoral









                                                                                                      95
                                                              OSU
                                                            TR
                                                           A
                                                 RÖNESANS TİYATROSU
                                                 R
                                                  ÖNESANS TİY
   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102