Page 100 - TİYATRO TARİHİ 9
P. 100

Teatro Farnese sahne, seyir yeri, oturma planı ve dekor unsurlarıyla devrinin çerçeve sahne kullanımına örnek
         olmuştur (Tablo 5.2).
                                     Tablo 5.2: Teatro Farnese (İtalyan Çerçeve Sahne) Özellikleri
                            Sahne                                       Seyir Yeri
           Sahne arkasındaki karmaşık tasarımları gizlemek  At nalını andıran seyir yerine auditorium (oditoryum)
           üzere buraya çerçeve sahne yerleştirilmiştir.  adı verilmiştir. Yapıda orkestra alanı da bulunur. Seyir-
                                                     cinin oyun izlemesi için ayrılan orkestra alanına parter
           Sahne üç bölümden oluşmuştur.
                                                     adı verilmiştir. Bu yapı; düğün, festival, balo, oyun ve
           Bir ve İkinci Bölüm: Fon perdeleri ve bu perdeler  eğlence tarzındaki etkinlikler için kullanılmıştır.
           arasında pano şeklinde dekorlar yer almıştır.
           Üçüncü Bölüm: Depo işlevi görmüştür.
                         Oturma Planı                                     Dekor

           Orkestra,  seyir  yeri önüne  doğru uzatılarak  boş  Perde ve dekorlar çeşitli mekanizmalar aracılığıyla itilip,
           bir alan elde edilmiştir. Seyirci bu alana oturmuş-  çekilerek sahne ve dekor değişimleri gerçekleştirilmiş-
           tur. Bu düzen seyircinin orkestrayı rahatlıkla göre-  tir. Ancak bu sahnede kullanılan panolar artık çift kanat-
           bileceği şekilde oluşturulmuştur.         lı paravanlar değil makaralı sistemlerle dekor değişimi
                                                     gerçekleştirilen devasa yapılardır.



                                               =   BİLGİ KUTUSU

            Farnese’de kullanılan pano dekorlar modern tiyatroda kulis dekor adını almıştır.



         İtalyanlar, sahne ve perde aralarında dekor değiştirmek için zaman kazanma ihtiyacı duymuşlardır. Bu amaçla
         tragedyalar arasına kısa süren, müzikli, danslı ve eğlenceli oyunlar yerleştirmişlerdir. Bu oyunlara intermezzo
         (intermetso) adı verilmiştir. İntermezzolarda efsanevi veya mitolojik bir kahramanın bazı doğaüstü güçleri
         kendi üstün yetenekleriyle yenmesine övgüler dizilmiştir. Antik Yunan tragedyalarındaki şarkı söylüyor gibi
         oynama durumunu yeniden oluşturma çabaları sonucunda ortaya çıkan intermezzolar 1590’lı yıllarda opera
         türüne dönüşmüştür.

         İtalya’daki sahne düzenlemeleri ve tekniği  XVII. yüzyıla
         gelindiğinde tüm Avrupa’ya yayılmış ve XX. yüzyıla kadar
         Batı tiyatrosunda etkin biçimde kullanılmıştır.

         Akademi Tiyatrosu: Tiyatro yapma eğilimi, üniversitelerin
         açılması ve antik metinlerin araştırılması neticesinde ortaya
         çıkmıştır. Akademilerde Antik  Yunan metinlerinden çok
         Roma tiyatrosu oyun yazarlarının metinleri çevrilmiş ve sah-
         nelenmiştir. Özellikle Terentius ve Plautus’un oyun metinleri
         önce Latince, sonra İtalyancaya çevrilmiştir. Daha çok Romalı
         komedya yazarlarının oyunları sahnelendiği için akademi
         tiyatrolarının  sahnelendiği  yapılara  Terentius Sahnesi  adı
         verilmiştir (Görsel 5.9). Bu sahnelerin ilham kaynağı olan
         tasarım, Terentius’un bir oyun metninin orijinal kapağında
         geçen bir çizime dayanmaktadır.
                                                                   š   Görsel 5.9: Bir intermezzo oyunu
         Terentius sahnesi yaklaşık bir metreden oluşan bir yükselti üzerine kurulmuştur. Sahnenin arkasında dört çift
         sütun ve bu sütunları birbirine bağlayan kemerler yer alır. Sütunlar arasına perde gerilir ve oyunlar esnasında
         bu perdeler kapı görevi görür. Sahnenin sol tarafında Dionysos heykeli bulunur. Sahnenin sağında ise Apollon
         heykeli bulunur. Apollon heykeli dinginlik ve ölçülülüğü, Dionysos heykeli ise coşkunluğu sembolize eder.
         Oyunlardaki karakterler, Dionysos ile Apollon’un temsili ettikleri coşkunluk ile ölçülülük durumları arasında
         gidip gelirler.


         98
                                                      5. ÜNİTE
   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105