Page 237 - TİYATRO TARİHİ 9
P. 237
Kavuk teslim sırası şu şekildedir:
1. Kavuk Devri: Kel Hasan Efendi’den İsmail Dümbüllü’ye
(Tarihi bilinmemektedir.)
2. Kavuk Devri: İsmail Dümbüllü’den Münir Özkul’a (1968)
3. Kavuk Devri: Münir Özkul’dan Ferhan Şensoy’a (1989)
4. Kavuk Devri: Ferhan Şensoy’dan Rasim Öztekin’e (2016)
5. Kavuk Devri: Rasim Öztekin’den Şevket Çoruh’a (2020)
(Görsel 13.15)
Görsel 13.15: Rasim Öztekin’den Şevket Çoruh’a kavuk devir teslimi
= BİLGİ KUTUSU
Meddah hikâyelerinin taklitli tipleri, tekerleme ve şakaları ile Karagöz’ün aynı tarzdaki söz ve hareketleri,
XVIII. yüzyılın ikinci yarısında Batı tarzı Türk edebiyatının tiyatroları, romanları ve diğer türlerini etkilemiştir.
C SIRA SİZDE
Yandaki karekodu kullanarak Tiyatro Dünyası (Orta Oyunu) adlı içerikten bir kesit izleyiniz.
Orta oyunu ve Karagöz oyununun karakter komedyasıyla benzer ve farklı yönlerini
belirleyiniz.
ETKİNLİK ZAMANI
Etkinlik Adı: Geleneklerimizi Yaşatıyoruz
Etkinlik Amacı: Geleneksel Türk tiyatrosunu; köy seyirlik oyunları, meddah, orta oyunu ve Karagöz
formlarını canlandırmak
Aşağıdaki basamakları kullanarak etkinliği gerçekleştiriniz.
; Sınıftaki kişi sayısına göre dört gruba ayrılınız.
; Aşağıdaki konuları aranızda paylaşınız.
1. Grup: Köy Seyirlik Oyunları
2. Grup: Meddah (Tek kişilik oyun olduğu için metni gruptaki kişiler arasında bölüştürünüz.)
3. Grup: Orta Oyunu
4. Grup: Karagöz
; Bir hafta öncesinden bu konulara ait kısa metinler hazırlayınız.
; Metinleri birkaç prova alarak çalışınız.
; Metinleri canlandırmak için gerekli olan malzemeleri tiyatro formunuza göre belirleyiniz.
; Metinleri sırayla canlandırınız.
; Gösterimleri saygı çerçevesinde ve dikkatlice seyrediniz.
; Tüm gösterimler bittiğinde performans özelliklerine göre geleneksel Türk tiyatrosu formlarını
karşılaştırınız.
; Gerçekleştirdiğiniz bu performansı okul tiyatro salonunda sergileyiniz.
İnsan yaşamı boyunca Karagöz perdesine oyun öncesi iğneyle iliştirilmiş "göstermelik" gibi
kalmamışsa, bırakalım yaptıklarını bize söylesin. O zaman gecesi arkamızda kalır, önümüze
gündüzü serilir; böylelikle yoksuldan aşırılan somunun hesabı verilmiş olur.
Muhsin ERTUĞRUL
235
BAŞLANGICINDAN TANZİMAT’A TÜRKİYE’DE TİYATRO