Page 235 - TİYATRO TARİHİ 9
P. 235

MERAKLISINA

               Yandaki karekodu kullanarak Hacivat ve Karagöz  adlı içerikten bir kesit izleyebilirsiniz.




                                                   C   SIRA SİZDE

               Romantik tiyatroda görülen yanılsama ögesinin Karagöz’de bulunup bulunmadığını tartışınız.


            13.1.2.5.   Orta Oyunu
            Orta oyunu, birden fazla oyuncunun seyirci ile doğrudan iletişim kurduğu tek geleneksel Türk tiyatrosu formu-
            dur. Orta oyunu metinleri, sonradan yazıya geçirilmiştir. Metinler önceden yazılıp prova edilerek oynanmasa da
            bu tiyatro formu, yapısı ve seyirciyle kurduğu iletişim itibariyle Türk tiyatrosuna özgüdür.
            Büyük benzerlikleri olan Karagöz ve orta oyunun farkı, Karagöz’ün hayal perdesinde insan biçimleriyle
            oynatılırken  orta  oyunun  bir  meydanda  oyuncular  tarafından  oynanmasıdır  (Görsel  13.12).  Bu  yönüyle
            Karagöz’den ayrılsa da oyun replikleri ve güldürme yönleri birbirine çok benzemektedir.
            Orta Oyununda Tipler
            Pişekâr: Hacivat’ın orta oyunundaki benzeridir. Osmanlıcayı İstanbul ağzıyla konuşur. Oyunda fikir danışılacak
            kişi Pişekâr’dır. Oyuncuların akıl hocasıdır.

            Kavuklu: Karagöz’ün orta oyunundaki benzeridir.  Bahtsız, iyi niyetli ve kolay kandırılan bir yapısı vardır.
            Konuşma ağzı kabadır. Pişekâr ne derse tersini yapan Kavuklu’nun dolaylı ve yanlış anlamaları, orta oyunundaki
            güldürünün kaynağını oluşturur (Görsel 13.13).

            Yardımcı Tipler: Karagöz’de yer alan Tuzsuz Deli Bekir tiplemesi orta oyununda Efe adıyla anılan kabadayı
            tiplemesi ile yer alır.

            Bu tipler haricinde Karagöz’deki Zenne, Kayserili, Arnavut, Acem, Arap, Ermeni, Rum, Çelebi, Yahudi, Laz vb.
            tiplemeler orta oyununda da kendine bir yer bulur.



























                           š    Görsel 13.12: Orta Oyunu         š   Görsel 13.13: Pişekar (soldaki)  ve Kavuklu (sağdaki)




                                                                                                     233
                                    BAŞLANGICINDAN TANZİMAT’A TÜRKİYE’DE TİYATRO
   230   231   232   233   234   235   236   237   238   239   240