Page 231 - TİYATRO TARİHİ 9
P. 231

Belirli Günlerde Oynanan Töresel ve Büyüsel Oyunlar
            Ritüellerle benzerlik kurulan oyunlardır. Köylüler bu oyunları doğa ile bağ kurmak, bolluk ve bereket dilemek
            için oynamışlardır. Dolayısıyla oyunlar bir araç olarak kullanılmıştır.

             Hayvancılıkla İlişkili Oyunlar              Saya gezme oyunu
             Doğanın Canlanmasıyla İlişkili Oyunlar      Hıdırellez, fattik oyunu, çiğdem bayramı
             Tarım ve Hasat Toplamayla İlişkili Oyunlar  Yağmur duaları, ekin kurtarma duası, Cemalcik oyunu
            Sadece Eğlenmek İçin Oynanan Oyunlar
            Köylüler bu oyunları soğuk kış aylarında sosyalleşmek ve güzel vakit geçirmek için oynamıştır.
             Töresel Özellik Taşıyan Oyunlar             Madımak oyunu, kız kaçırma oyunu
             Güncel Oyunlar                              Değirmen döndürme oyunu, tarla sürme oyunu
             Müzikli ve Danslı Sözsüz Oyunlar            Kartal oyunu, kız kaçırma oyunu, çayda çıra oyunu
             Müzikli, Danslı ve Türkülü Oyunlar          Kız sana dünür geldiler, desti oyunu

                                                     MERAKLISINA


               Yandaki karekodu kullanarak Çayda Çıra adlı içerikten bir kesit izleyebilirsiniz.




                                                 =   BİLGİ KUTUSU

               Ülkemizde radyo, televizyon ve internet gibi iletişim teknolojilerinin yaygınlaşmasıyla sadece kentlerde
               değil  köylerde  de  seyir  alışkanlıkları  değişmiştir.  Kentleşmenin  hızla  artması  nedeniyle  köyden  kente
               göçler çoğalmış ve bu da köy nüfuslarını azaltmıştır. Anadolu köylüsünün oynadığı seyirlik oyunların
               yaşaması için gerekli toplumsal şartlar ortadan kalkmıştır. Bu nedenle köy seyirlik oyunları, günümüzde
               kaybolmaya yüz tutmuştur.


            13.1.2.2.   Meddah

            Geleneksel  Türk tiyatrosu içerisindeki önemli türlerden birisi de meddahtır.
            Hikâyesinin akışına göre çeşitli taklitler yaparak, halkı eğlendirerek ders niteliğinde
            düşünceler ileten hikâye anlatıcısına meddah denir (Görsel 13.6).


            Meddah, hem hikâye anlatımını hem de taklit unsurunu aynı gösterim içinde
            kullanır. Tek kişilik bir oyun kurar ancak tek başına da olsa olayları anlatırken
            kişilerin ağız özellikleri ve doğadaki canlı ve cansız birçok ögenin taklidini yapar.
            Seçtiği konulara göre seyircide coşkun, üzüntü, merak, acıma duyguları ortaya
            çıkarır. Yetenek gerektiren meddahlık, bu özelliği ile Karagöz ve orta oyunu gibi
            geleneksel tiyatro formlarından ayrılır.

            Meddah Sahnesi ve Araçları
            Meddahlıkta  sahnede dekor  yoktur. Meddah  oyunun   içeriğine göre  gerekli
            gördüğünde sopa ve mendilin yanı sıra sandalye gibi araçlar kullanır. Meddahın
            sopası, döşemeye vurup oyunun başladığını haber vermek ve kapı çalındığını
            bildirmek gibi çeşitli sesler çıkarmak için kullanılan bir araçtır. Ayrıca hikâye
            akışına göre saz, süpürge, tüfek yerine de kullanıldığı olur. Meddah; mendiliyle
            çeşitli başörtülerini taklit eder, bazen terini siler bazen de mendilini şapka olarak
            kullanır. Bunun yanında meddahın oturmak için kullandığı bir iskemlesi de   š   Görsel 13.6: Meddah gösterisi
            bulunur. Meddah, bu iskemleyi farklı amaçlar için de kullanabilir. Örneğin bir
            savaşta cephe veya herhangi bir tümseği göstermek için iskemlenin üzerine
            çıkabilir.

                                                                                                     229
                                    BAŞLANGICINDAN TANZİMAT’A TÜRKİYE’DE TİYATRO
   226   227   228   229   230   231   232   233   234   235   236