Page 233 - TİYATRO TARİHİ 9
P. 233

Q   ARAŞTIRINIZ

               Kukla oyunları günümüzde hangi amaçlarla ve nerelerde kullanılmaktadır?


            13.1.2.4.   Karagöz

            Karagöz, Türk tiyatrosuna özgü bir gölge oyunudur. Bir beyaz perdenin arkasına konulan bir kukla ve bu ışığın
            önünden geçirilerek perdeye yansıtılan tasvirlerle oynanır. Çoğunlukla deve derisinden yapılmış bu insan ve
            eşya figürleri renklidir. Perdeye kendi renk ve şekilleriyle yansır.

            Karagöz oyunlarında tasvirler oynatılırken müzik, dans ve şiir sanatlarından da yararlanılmıştır.

                                                 =   BİLGİ KUTUSU

               Hayal oyunu, Asya’da Moğollar arasında Kaburcak ve Kavurcak adıyla oynatılmıştır.


            Karagöz Oynatıcıları ve Sahne Araçları
            Karagöz, tek sanatçının gösterisidir. Karagözcü ya da hayali olarak adlandırılan gösterici bu şekilleri hareket
            ettirir, konuşturur, kavga ettirir; perdede çok çevik ve kıvrak hareketler yapar (Görsel 13.9). Tasvirleri oynatıp
            seslendirerek hikâyeyi seyirciye aktaran kişi hayalî olsa da perde arkasında ona yardımcı olan kişiler de vardır.
            Her oynatıcının bir çırağı bulunur. Oyunlarda şarkı ve türküleri seslendiren yardımcıya yardak ya yardakçı, tef
            çalan yardımcıya da dayrezen denir.



































                                  š   Görsel 13.8:  Tacettin Diker, Türk Karagöz gölge tiyatrosu ustası

            Perdenin arka ve tabanından çerçeveye iplerle tutturulmuş peş tahtası adı verilen bir raf bulunur. Buraya
            perdeyi ve görüntüleri aydınlatan meşale konulur. Meşale çeşitli biçimlerde hazırlanır. Mumlarla da yapılabilir.
            Peş tahtası üzerinde sıra sıra delikler bulunur. Bu deliklere gerektiği zaman hayal ağacı denen çatal sopalar
            sokulur. Bunun amacı perdede ikiden fazla görüntü bulunduğu zamanlarda tasvirleri sabitlemektir.




                                                                                                     231
                                    BAŞLANGICINDAN TANZİMAT’A TÜRKİYE’DE TİYATRO
   228   229   230   231   232   233   234   235   236   237   238