Page 234 - TİYATRO TARİHİ 9
P. 234

Karagöz Oyununda Tipler
          Karagöz: Saf ve temiz ruhlu, olayların gülünç taraflarını ustalıkla yakalayan, zeki fakat okumamış tipi temsil
          eder (Görsel 13.9).

          Hacivat: Az çok eğitim görmüş, dilde yabancı sözcükler kullanmayı seven, uyanık tipi temsil eder. Karagöz ile
          anlaşamaz (Görsel 13.10).

          Yardımcı Tipler: Rum, Ermeni, Yahudi, Arnavut, Arap, Acem gibi tasvirler Türk-Osmanlı topluluğu içinde
          yaşayan toplulukların karakteristik duyuş, düşünüş ve davranışlarını temsil eder.

          Zenne (Görsel 13.11), Çelebi, Tuzsuz Deli Bekir, Tiryaki, Kayserili, Laz gibi tasvirler ise özellikle İstanbul
          mahallelerinde ve Anadolu’da benzerlerine rastlanan yerli tiplerdir.























                š   Görsel 13.9: Karagöz     š   Görsel 13.10: Hacivat     š    Görsel 13.11: Zenne

          Karagöz Oyunu Bölümleri
          Karagöz oyunu; mukaddime, muhavere, fasıl ve bitiş olmak üzere dört bölümden oluşur.

          Mukaddime  (Giriş):  Oyunun  ön deyiş veya giriş  bölümüdür.  Göstermelik  denen  ve çoğu kez oyunun
          konusuyla alakası olmayan bir görüntü, müzik eşliğinde önce perdeye yansıtılır. Bu bölümün amacı seyirciyi
          oyuna hazırlamaktır. Göstermelik, bir ucuna gerilmiş kâğıda bağlanan nareke adında bir kamış düdüğün sesiyle
          kaldırılır. Perdenin solundan Hacivat gelir, bir semai okur. Semai bitince perde gazeline başlar. Mukaddime
          bölümünün önemli ögesi, Hacivat’ın söylediği perde gazelidir. Hacivat, gazelinden beyitler okuduktan sonra
          seyirciye göre sağ taraftan Karagöz gelir. Buna Karagöz’ü indirmek denir.
          Muhavere (Söyleşme): Karagöz ile Hacivat arasında geçen söyleşme bölümüdür. Bu bölümde Hacivat ile
          Karagöz arasında sözlü atışmalar yer alır. Muhavere ile fasıl arasındaki en önemli fark, muhaverenin söze dayalı
          olaylar dizisinden sıyrılmış olmasıdır.
          Fasıl (Oyun): Hacivat ve Karagöz’ün dışında oyunun çeşitli kişileri bir konu ve olaylar dizisinde oyuna katılır.
          Oyunun asıl olayının geçtiği bölüm, fasıl bölümüdür.

          Bitiş:  Karagöz oyununun bittiğini haber veren kısa bir bölümdür.  Kusurlar için özür dilenerek oyun bitirilir.

                                               =   BİLGİ KUTUSU

            Karagöz’ün kendi beyaz perdesinde  Hacivat’la zıt karakter hâlinde yer alması, halk oyunlarındaki
            gülmecenin temellerini oluşturur.






        232                                          13. ÜNİTE
   229   230   231   232   233   234   235   236   237   238   239