Page 117 - Lise Matematik Materyal Seti - 2
P. 117
• Örnek olarak 2 ve 4. çemberleri seçerek çemberlerin çevrelerinin uzunluğu ve attığı tur sayısı
arasında nasıl bir ilişki olduğunu sorgulamalarını sağlayınız.
• Öğrencilere yarıçapı büyük olan çember ile yarıçapı küçük olan çemberden hangisinin mezura
boyunca daha az veya daha çok tur atabileceğini sorunuz. T.C. MEB ORTAÖĞRETİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
• Öğrencilerin çemberin attığı tur sayısının, mezuranın uzunluğunun çemberin çevresine
bölünmesiyle bulunabileceği yargısına varmalarını bekleyiniz.
• Öğrencilerin çemberlerin attığı tur sayısının çaplarının (veya yarıçaplarının) uzunluklarıyla ters
orantılı olduğunu fark etmelerini bekleyiniz.
Ölçme ve Değerlendirme
Çember Çevirme Oyunu:
Ağaçtan, demirden veya telden yapılan çemberler, yarım veya bir metre uzunluğunda bir demir
çubuk vasıtası ile çevrilerek çocuklar arasında yarış yapılır. Çemberi düşürmeden bitiş çizgisine
ilk gelen çocuk birinci olur.
Soru
İki arkadaş yarıçapları farklı olan iki çember ile çember çevirme oyunu oynamak istiyor. Oyun
süresince çocukların hızlarının aynı olduğu ve çemberleri düşürmeden bitiş çizgisine getirdikleri
kabul edilirse;
1. Çocukların çevirdiği çemberlerin eşit sayıda tur attığı düşünüldüğünde oyunu kim kazanır?
2. Bitiş çizgisine gelene kadar hangi çember daha fazla tur atmıştır?
Cevap
1. Yarıçapı büyük olan çemberi çeviren çocuk oyunu kazanır.
2. Yarıçapı küçük olan çemberin attığı tur sayısı daha fazladır.
114 Matematik Seferberliği 115
114