Page 31 - Konu Özetleri AYT Psikoloji
P. 31

PSİKOLOJİ



    KONU                                     GELİŞİM KURAMLARI
    ÖZETİ
                    AYT    AYT    AYT    AYT     AYT    AYT    AYT    AYT    AYT     AYT    AYT           AYT

        J. Piaget’nin Bilişsel Gelişim Kuramı
        Bilişsel gelişim insanın düşünme, anlama, problem çözme ve benzeri zihinsel süreçlerinin gelişimini konu alır. Bilişsel
        gelişim kuramcılarının başında Jean Piaget gelir.
        Piaget’ye göre bilişsel gelişim dört evreden geçerek gerçekleşir. Bu evreler değişmez bir sıra izler ancak çocukların bu
        dönemlere girme zamanı farklı olabilir.





                                                                 Somut                  Soyut
                 Duyusal                  İşlem
                                                                İşlemler                İşlemler
                   Motor                 Öncesi
                                                                Dönemi                  Dönemi
                 Dönemi                  Dönem







                     0-2 yaş                 2-7 yaş               7-11 yaş            12 yaş ve üzeri


        Bu evreler:
          1-    Duyusal Motor Dönemi (0-2 yaş): Bebek; doğumunun ilk gününden itibaren görme, işitme gibi basit duyusal veri-
              lerden ve nesneyi ağzına götürme, tutma gibi basit hareketlerden başlayarak çevresini keşfetmeye çalışır.
              Doğumdan sonraki 8-9 aylık süreç içinde bebek, nesneleri sadece kendi duyusal alanı içindeyken var sayar, duyu-
              sal dünyasının dışına çıkarılınca nesnenin artık var olmadığını düşünür.
              10. aydan sonra bebek nesneleri görmese de onların var olmaya devam ettiğini kavrar. Duyu alanından kaldırılan
              nesneyi aramaya devam eder. Bu duruma Piaget “nesnenin devamlılığı” adını verir.
           2-    İşlem Öncesi Dönemi (2-7 yaş): Çocuk bu dönemde henüz mantıksal işlemleri yapamaz. Olayların ve nesnelerin
              görünüşüne göre akıl yürütür. Nesneleri sadece renk, sadece biçim, sadece desen gibi tek bir türe göre sınıfla-
              yabilir ve nesnelerin görünüşündeki değişikliğin nesnenin özünü de değiştirdiğini düşünür. Bu dönemde çocuklar
              fiziksel olarak yanında olmayan nesneleri de düşünmeyi öğrenir.

              İşlem öncesi dönemde benmerkezci düşünme biçimi egemendir. Çocuk başkalarının bakış açılarını kavramakta
              güçlük çeker, dünyayı sadece kendi bakış açısından görür. Örneğin, bir çocuk süt içmeyi sevmiyorsa hiç kimsenin
              sütü sevmediğini düşünür.

           3-   Somut İşlemler Dönemi (7-11 yaş): Bilgi bu dönemde mantıklı ve sistemli bir şekilde işlenir. Tek yönlü düşün-
              me yerini çok yönlü düşünmeye bırakır. Çocuk artık nesnelerin görünüşüne göre akıl yürütmez. Somut işlemler
              döneminde zaman kavramı gelişir, benmerkezcilik biter ve buna bağlı olarak çocuk başkalarının bakış açısını da
              önemsemeye başlar. Somut olduğu sürece karmaşık problemleri çözebilir. Henüz soyut düşünme becerileri geliş-
              memiştir.  Bu dönemde çocuk “miktar, hacim, kütle korunumu” ilkelerini kazanır. Örneğin, işlem öncesi dönemde
              biri dar uzun diğeri geniş ve kısa bir vazoya aynı miktarda su konduğunda suyun miktarının farklı olduğunu söyle-
              yen çocuk, bu dönemde suyun miktarının değişmediğini kavrar.













        PSİKOLOJİ - AYT                                                            MEBİ KONU ÖZETLERİ       31
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36